Antonina Gugała / Fotograf Warszawski

Fotograf Warszawski to projekt dokumentalny ukazujący różne aspekty działalności stołecznych zakładów fotograficznych. Antonina Gugała bada ślady obecności fotografów-rzemieślników w przestrzeni miasta. Zebrany materiał służy za punkt wyjścia dla rozpoznania funkcji społecznych pełnionych przez fotografów-rzemieślników oraz analizy języka jakim posługują się oni w komunikacji z otoczeniem.

Tomasz Szerszeń / Marek Piasecki, Komora oka

Fotografowanie – jak wiadomo – jest nierozdzielne splecione z procesem podglądania, patrzenia, które niejednokrotnie przekracza granice intymności. Podobnie jest w przypadku obcowania z archiwum: szczątkami czyjejś twórczości, ale i czyjegoś życia.
Instalacja fotograficzna Tomasza Szerszenia Komora oka (ang. Eye chamber, niem. Augenkammer) opowiada o grze spojrzeń, która wkracza w przestrzeń archiwum. Punktem odniesienia jest spuścizna Marka Piaseckiego (1935-2011), fotografa, twórcy heliografii, lalek, rzeźb, kolaży. Wiele spośród jego fotografii ma intymny charakter, niejednokrotnie przetwarza motyw perwersyjnego spojrzenia czy podglądania.
Archiwum – to w szczególności, ale też w ogóle – jest miejscem rozmaitych sekretów. Czy nie jest nim również fotograficzna ciemnia albo pracownia fotografa? Było tak z pewnością w przypadku Marka Piaseckiego: jego niezwykła ciemnia-pracownia była miejscem pracy i zamieszkiwania, oraz przestrzenią, w której urządzał prywatne pokazy – często przeznaczone tylko dla jednej osoby. Stawała się mikro-teatrem na dwie pary rąk i dwie pary oczu.

Przerwa

W dniach 27-29.09.19 z powodu warsztatów galeria fundacji będzie nieczynna.
Za utrudnienia przepraszamy i zapraszamy w poniedziałek!

Anna Musiałówna. Próba przeczekania wiatru – spotkanie z fotografką

Podczas niemal trzymiesięcznego pobytu na Spitsbergenie latem 1981 roku Anna Musiałówna fotografowała osadę górniczą Barentsburg, polską stację badawczą Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim na przylądku Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego spędziła większość czasu. Wykonała ponad 1000 zdjęć, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik podróży, odnaleziony po latach przez jednego z kolegów.
O tej wyprawie, jej znaczeniu dla dalszej kariery i postawy jako fotoreporterki oraz o wielu innych projektach fotograficznych porozmawia z Katarzyną Bojarską podczas spotkania w Fundacji Archeologia Fotografii. Zapraszamy na rozmowę 26 września, na godzinę 19.00, do siedziby Fundacji Archeologia Fotografii na ul. Chłodną 20.
Tego wieczoru odbędzie się także premiera publikacji pod tym samym tytułem, zawierającej fotografie ze Spitsbergenu oraz poświęcony im esej Katarzyny Bojarskiej.

Próba przeczekania wiatru. Fotografie ze Spitsbergenu

Wystawa prezentuje wybór zdjęć Anny Musiałówny, fotografki prasowej i dokumentalistki, z pobytu na Spitsbergenie. Podczas niemal trzymiesięcznej wyprawy w lecie 1981 roku Musiałówna fotografowała Barentsburg, polską stację badawczą w Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim w Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego z profesorem Zdzisławem Czeppe spędziła większość wyjazdu. Trzydziestoletnia wtedy fotografka wykonała ponad 1000 zdjęć na wyspie, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik z podróży odnaleziony po latach przez jednego z kolegów. To właśnie z niego pochodzi cytat, będący tytułem wystawy, na której pokazujemy kuratorską selekcję odbitek z 1981 roku oraz projekcję slajdów.

Galeria zamknięta 27-28.07

W dniach 27-28 lipca (sobota-niedziela) galeria fundacji będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy i zapraszamy od poniedziałku!

Spotkanie z uczestniczkami grupy artystycznej VEHA

Jak można „czytać” fotografie ze zbiorów rodzinnych? Jakie opowieści uruchamiają w odbiorcach i w ich właścicielach? W jaki sposób archiwa przechowywane w domach są odbiciem pamięci zbiorowej, a w jakim stopniu ją tworzą i przekazują? Kolektyw VEHA (Białoruś) pracuje z zdjęciami wernakularnymi z prywatnych archiwów. Prowadzi badania, realizuje wystawy i książki, koncentrując się na zagadnieniu tożsamości i kodów kulturowych.

Wystawa "No. 7" Programu Mentorskiego Sputnik Photos

Sputnik Photos zaprasza na wernisaż wystawy "No. 7" absolwentek i absolwentów Programu Mentorskiego 2017/2018.
Program Mentorski Sputnik Photos to zaawansowany kurs dla osób zainteresowanych fotografią dokumentalną oraz działaniami z jej pogranicza, chcących tworzyć autorskie narracje fotograficzne. Od 2012 roku ukończyło go już 90 osób. Opiera się na własnej pracy studentów i studentek, która odbywa się pod opieką fotografów i fotografek Sputnik Photos. Zajęcia prowadzą także zapraszani goście i stali współpracownicy i współpracowniczki Sputnik Photos: pisarze/pisarki, dziennikarze/dziennikarki, projektanci/projektantki i kuratorzy/kuratorki. Mentorami i mentorkami tej edycji byli: Jan Brykczyński, Michał Łuczak, Rafał Milach, Adam Pańczuk i Agnieszka Rayss.

Spotkanie wokół książki Tropicale i finisaż wystawy Tadeusza Sumińskiego

Zapraszamy na spotkanie wokół książki fotograficznej "Tropicale", wydanej przez Ogród Botaniczny Uniwersytetu Warszawskiego. O fascynujących podróżach badawczych, kontekście kolonializmu, zwyczajach kolekcjonowania wizerunków roślin i ludzi, relacjach między fotografią a grafiką opowiedzą twórcy książki: Krystyna Jędrzejewska-Szmek i Łukasz Gniadek. Rozmowę poprowadzi Weronika Kobylińska-Bunsch.
Po spotkaniu zapraszamy na finisaż wystawy Tadeusza Sumińskiego, Z notatnika fotografa.

O książce Tropicale:

Majówka

Galeria FAF oraz wystawa Tadeusza Sumińskiego podczas majówki:
1.05 (środa) 11-19
2.05 (czwartek) 11-15
3.05 (piątek) 11-15
4.05 (sobota) 11-19
5.05 (niedziela) 11-19