Antonina Gugała / Fotograf Warszawski

Fotograf Warszawski to projekt dokumentalny ukazujący różne aspekty działalności stołecznych zakładów fotograficznych. Antonina Gugała bada ślady obecności fotografów-rzemieślników w przestrzeni miasta. Zebrany materiał służy za punkt wyjścia dla rozpoznania funkcji społecznych pełnionych przez fotografów-rzemieślników oraz analizy języka jakim posługują się oni w komunikacji z otoczeniem.

Przerwa świąteczna

Uprzejmie informujemy, że w dniach 14-17 kwietnia galeria fundacji będzie nieczynna.
Na wystawę Dłubak / Sokołowska /Ekwiwalenty zapraszamy po świętach (wystawa jest czynna do 28 kwietnia 2017).
Życzymy wszystkim sympatykom fundacji wesołych świąt.

Spotkanie na wystawie

Zapraszamy na dyżur autorski Basi Sokołowskiej na wystawie Ekwiwalenty, w najbliższą sobotę 8 kwietnia w godzinach 15.00-18.00.
Galeria Fundacji Archeologia Fotografii, ul. Andersa 13, wejście obok klatki VII.

Dłubak / Sokołowska / Ekwiwalenty

W nawiązaniu do programu Roku Awangardy 2017 Fundacja Archeologia Fotografii po raz pierwszy w galerii fundacji pokazuje wybór ikonicznych fotografii Zbigniewa Dłubaka z lat 1947-1950. Prace Dłubaka zestawione są ze współczesną serią autorstwa Basi Sokołowskiej pt. Ekwiwalenty 2017. Wystawa wpisuje się w realizowany przez FAF cykl pt. Żywe archiwa, otwierający dorobek uznanych artystów na współczesne odczytania.

LUX - prezentacja książki

Temat światła w fotografii jest rozległym zagadnieniem, do którego odnoszą się liczne opracowania i artykuły. Z perspektywy światła analizować można wszystkie istniejące fotografie i obrazy. Dzięki światłu widzimy, fotografujemy, ale też oglądamy zdjęcia. Historia fotografii przeplatająca się z rozwojem nauki i techniki, szczególnie pełna jest świadectw zmagań technologicznych związanych z rejestracją światła. To historia prób „okiełznania” go, zapisu obrazu w jak najkrótszym czasie czy stworzenia sztucznie warunków, które pozwolą fotografować mimo jego braku.

Wystawa "To, co nie umiera, nie żyje"

„Zwyczajna” śmierć jest coraz mniej obecna w kulturze. Ludzie nie umierają w obecności rodziny, lecz na oddziałach szpitalnych, trumna ze zmarłym nie stoi już trzy dni w domu, lecz bliscy odwiedzają zmarłego w kaplicy. Według antropolog kultury, Joanny Tokarskiej-Bakir: „Dzisiejsza kultura ze swoim kultem młodości, bodaj nieśmiertelności, boi się śmierci jak diabeł święconej wody (...) Świat, który nie wierzy już w żadną prawdę, który ma wszystko za maskę i pozór, przed tą najbardziej nieuchronną z prawd broni się jak może”.

Digitalizacja 2016

W 2016 Fundacja Archeologia Fotografii dzięki wsparciu z dotacji Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zbudowała stanowisko do reprodukcji fotograficznej. Technika ta pozwala na digitalizowanie materiałów transparentnych (negatywy, slajdy, szklane klisze) oraz nietransparentnych (odbitki fotograficzne, wydruki, albumy, rysunki, mapy) w sposób szybki i bezpieczny dla digitalizowanego materiału. Aparat Canon EOS 5DS R wraz z profesjonalnymi obiektywami zapewnia wyjątkowo wysoką rozdzielczość i jakość reprodukcji. Możliwe jest również fotografowanie obiektów przestrzennych czego nie da się wykonać za pomocą klasycznego skanera płaskiego.

Nagroda na Paris Photo

Katalog „Wojciech Zamecznik. Foto-graficznie” wydany przez Fundację Archeologia Fotografii został nagrodzony w konkursie Paris Photo Aperture Foundation PhotoBook Award 2016 w kategorii najlepszy katalog do wystawy fotograficznej.
Książka pod redakcją Karoliny Puchały-Rojek i Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej, została wydana jako katalog do wystawy, która odbyła się zimą 2016 w warszawskiej Zachęcie. Wydawcą katalogu jest Fundacja Archeologia Fotografii. Projekt graficzny przygotowały Anna i Magdalena Piwowar.

Nowa książka LUX

Książka Lux poświęcona zagadnieniu światła w fotografii to wybór 80 prac współczesnych artystów i fotografii archiwalnych. Zdjeciom towarzyszy esej Jörg Colberga, opisy z zakresu fizyki wykonane przes Janka Andermana oraz wstęp Marty Przybyło-Ibadullajev.

Zakończenie projektu digitalizacji odbitek Chomętowskiej

Pod koniec listopada 2016 roku zamknięty został projekt digitalizacji i udostępnienia odbitek fotograficznych ze zbiorów Zofii Chomętowskiej współfinansowany przez Naczelną Dyrekcję Archiwów Państwowych w 89,41 %.
Projekt zakładał opracowanie i udostępnienie 2800 fotografii w ogromnej większości pochodzących z okresu 1928-1946, wykonanych na Polesiu ale też w Warszawie i innych miastach Polski. Cały ten zbiór został nie tylko zdigitalizowany ale też starannie opisany. Do najciekawszych należy dokumentacja zniszczonej Warszawy, pałace przedwojennej Polski, fotografie z Zakopanego z lat 1938-1939.