Antonina Gugała / Fotograf Warszawski

Fotograf Warszawski to projekt dokumentalny ukazujący różne aspekty działalności stołecznych zakładów fotograficznych. Antonina Gugała bada ślady obecności fotografów-rzemieślników w przestrzeni miasta. Zebrany materiał służy za punkt wyjścia dla rozpoznania funkcji społecznych pełnionych przez fotografów-rzemieślników oraz analizy języka jakim posługują się oni w komunikacji z otoczeniem.

Majówka

Galeria FAF oraz wystawa Tadeusza Sumińskiego podczas majówki:
1.05 (środa) 11-19
2.05 (czwartek) 11-15
3.05 (piątek) 11-15
4.05 (sobota) 11-19
5.05 (niedziela) 11-19

Kurs podstawowy Capture One Pro

prowadzący: Mikołaj Rygier

Fundacja Archeologia Fotografii i Skanery Niewiarygodne zapraszają na jednodniowy kurs z obsługi programu Capture One Pro na poziomie podstawowym.

Nasze wieloletnie doświadczenie związane z fotografią i digitalizacją pokazuje, jak ważna jest umiejętność cyfrowej obróbki plików – niezależnie od tego, czy są to skany szklanych negatywów, czy współczesne zdjęcia cyfrowe, czy będą one później publikowane w książce, czy w internecie. Dlatego proponujemy kurs obsługi programu uznawanego za najlepsze narzędzie do wywoływania plików RAW i tetheringu.

Archiwa Marka Piaseckiego i Andrzeja Georgiewa on-line

Dzięki trwającemu już drugi rok projektowi współfinansowanemu ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Kultura Cyfrowa 2017 Fundacja Archeologia Fotografii może opracowywać i udostępniać fotografie z archiwów Marka Piaseckiego i Andrzeja Georgiewa.

Andrzej Georgiew, Are You a Rebel?

Zapraszamy na otwarcie ostatniej w 2018 roku wystawy w galerii FAF. Rok zakończymy wyjątkowym pokazem zdjęć polskiej sceny muzycznej lat 90. z archiwum Andrzeja Georgiewa. Ten wybitny portrecista, znany przede wszystkim z czarnobiałych, wielkoformatowych portretów, muzyków zaczął fotografować na początku lat 90. Dokumentował koncerty, fotografował dla miesięcznika “BRUM” (od 1993 roku) i “Tylko Rock” (od 1992), robił sesje wykorzystywane na okładkach płyt m. in. „Luksus” Szwagierkolaski (1995), „Pan Maleńczuk” Macieja Maleńczuka (1998).

Żywe Archiwa 2018

Pojęcie żywe archiwa jest próbą alternatywnego spojrzenia na opracowywane przez FAF zbiory, realizowane poprzez wystawy, publikacje, akcje w przestrzeni miejskiej czy koncerty niemal od początku istnienia fundacji, to jest od 2009 roku. Tegoroczna edycja oparta była na współpracy z dwojgiem współczesnych artystów – Magdą Franczak, rzeźbiarką, fotografką, twórczynią pracowni nomadycznej oraz Rafałem Milachem, fotografem, dokumentalistą i rysownikiem.
Magda Franczak pracowała ze zbiorem anonimowych fotografii z archiwum Żydowskiego Instytutu Historycznego im. Emmanuela Ringelbluma; Rafał Milach pracował z archiwami FAF umieszczonymi w Wirtualnym Muzeum Fotografii, przede wszystkim ze zbiorem Antoniego Zdebiaka.

Magda Franczak, Kaduk

Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na kolejną odsłonę projektu Żywe Archiwa, w ramach którego współcześni artyści pracują z historycznymi zbiorami fotograficznymi, nadając im swoje interpretacje.
Nowa wystawa jest z wielu przyczyn inna niż wcześniejsze – zaproszona przez Fundację do współpracy artystka - Magda Franczak, podjęła się reinterpretacji zbioru anonimowych portretów będących własnością Żydowskiego Instytutu Historycznego. Niemal 500 szklanych negatywów pochodzących z lat 30. XX wieku zostało opracowanych przez FAF we współpracy z ŻIH i udostępnionych na Wirtualnym Muzeum Fotografii .

Antoni Zdebiak „Każdy jest samemu sobie najdalszy”

Antoni Zdebiak sztukę traktował jako proces i rytuał, a swoje ciało jako narzędzie. Na fotografiach jako model najczęściej występuje on sam. W jego archiwum znajdują się setki autoportretów. Są wśród nich klasyczne, na których widzimy twarz, a raczej setki twarzy Antoniego Zdebiaka. Na innych obserwujemy go w działaniu. Zapraszamy na indywidualną wystawę Antoniego Zdebiaka, w ramach Warsaw Gallery Weekend.

Tydzień fotografii na Chłodnej

Fundacja Archeologia Fotografii zaprasza na cykl wydarzeń, podczas których będzie można obejrzeć i porozmawiać o dawnych fotografiach warszawskiej Woli, dowiedzieć się, w jaki sposób ochronić domowe zbiory zdjęć i odwiedzić archiwum, w którym znajdują się ikoniczne prace polskich fotografów oraz stare zdjęcia Warszawy. Wszystkie wydarzenia są bezpłatne i odbywają się w siedzibie fundacji przy ul. Chłodnej 20. Wydarzenia przeznaczone są dla wszystkich miłośników fotografii, osób posiadających własne zbiory fotografii oraz wielbicieli Woli i Warszawy.

Marian Musiał, Element krajobrazu

Marian Musiał (1916-2001) przez ponad 50 lat prowadził zakład fotograficzny w Suchedniowie, niewielkim mieście w województwie świętokrzyskim. Przez ten czas uwiecznił kilka pokoleń mieszkańców, poczynając od licznych portretów dzieci, aż po fotografię dokumentującą pogrzeby. Jego przygoda z fotografią zaczęła się, jak często wówczas, od pasji - sam zbudował swój pierwszy aparat. Fotografował jeszcze przed wojną, ale dopiero później, w 1946 roku otworzył swój zakład fotograficzny “Tęcza”, przechodząc drogę od pasjonata - amatora do zawodowca - profesjonalisty. Fotografowanie stało się sposobem na utrzymanie w trudnej rzeczywistości powojennej.
W niewielkim miasteczku (obecnie ok. 9 tysięcy mieszkańców) Marian Musiał był jedynym fotografem zawodowym. To sprawiło, że poza fotografią portretową w zbiorze zdjęć Musiała można znaleźć praktycznie każdy aspekt lokalnego życia - szkoły, zakłady pracy, opiekę zdrowotną, handel, rozrywkę.