Antonina Gugała / Fotograf Warszawski

Fotograf Warszawski to projekt dokumentalny ukazujący różne aspekty działalności stołecznych zakładów fotograficznych. Antonina Gugała bada ślady obecności fotografów-rzemieślników w przestrzeni miasta. Zebrany materiał służy za punkt wyjścia dla rozpoznania funkcji społecznych pełnionych przez fotografów-rzemieślników oraz analizy języka jakim posługują się oni w komunikacji z otoczeniem.

Anna Zagrodzka, Kolekcja

Zapraszamy na wernisaż wystawy Anny Zagrodzkiej "Kolekcja" 13 czerwca 2017 o godzinie 18.00, do siedziby fundacji na Andersa 13. Projekt „Kolekcja” Anny Zagrodzkiej odnosi się do systemu nauczania historii sztuki opartego o wykorzystanie materiału wizualnego na slajdach. Powszechna przed wkroczeniem reprodukcji cyfrowej metoda jest nadal używana na wielu wykładach.

Jan Jastrzębski, Relacja

Serdecznie zapraszamy na wystawę Jan Jastrzębski, Relacja. Przebudowa Mostu Poniatowskiego. Wernisaż odbędzie się 11 maja 2017 (czwartek) o godzinie 18.00.
Wystawa jest pierwszą prezentacją autora w galerii Fundacji Archeologia Fotografii i inauguruje pracę fundacji nad archiwum fotografa. Jan Jastrzębski (1925-2001) pracował jako reporter dla „Kraju” i „Miesięcznika Polskiego” („The Polish Review”/ „La Revue Polonaise”). Fotografował polską prowincję, przemysł, zajmował się dokumentacją dzieł sztuki, fotografią krajobrazową.

Andrzej Georgiew w ramach Miesiąca Fotografii

Fundacja Archeologia Fotografii w kwietniu 2017 roku rozpoczęła prace nad archiwum wybitnego portrecisty, Andrzeja Georgiewa. Dzięki inicjatywie fotografów – Jakuba Certowicza, Michała Łuczaka i Jędrzeja Sokołowskiego w ramach Miesiąca Fotografii Kraków 2017 roku 21 maja zostanie otwarta wystawa przywołująca twórczość zmarłego w ubiegłym roku artysty.

Dłubak / Sokołowska / Ekwiwalenty

W nawiązaniu do programu Roku Awangardy 2017 Fundacja Archeologia Fotografii po raz pierwszy w galerii fundacji pokazuje wybór ikonicznych fotografii Zbigniewa Dłubaka z lat 1947-1950. Prace Dłubaka zestawione są ze współczesną serią autorstwa Basi Sokołowskiej pt. Ekwiwalenty 2017. Wystawa wpisuje się w realizowany przez FAF cykl pt. Żywe archiwa, otwierający dorobek uznanych artystów na współczesne odczytania.

Wystawa "To, co nie umiera, nie żyje"

„Zwyczajna” śmierć jest coraz mniej obecna w kulturze. Ludzie nie umierają w obecności rodziny, lecz na oddziałach szpitalnych, trumna ze zmarłym nie stoi już trzy dni w domu, lecz bliscy odwiedzają zmarłego w kaplicy. Według antropolog kultury, Joanny Tokarskiej-Bakir: „Dzisiejsza kultura ze swoim kultem młodości, bodaj nieśmiertelności, boi się śmierci jak diabeł święconej wody (...) Świat, który nie wierzy już w żadną prawdę, który ma wszystko za maskę i pozór, przed tą najbardziej nieuchronną z prawd broni się jak może”.

Wojciech Zamecznik. La Photographie sous toutes ses formes – wystawa w Musée de l'Elysée w Lozannie

W dniu 20 września 2016 roku w jednym z najważniejszych europejskich muzeów fotograficznych otwarta została monograficzna wystawa Wojciecha Zamecznika, przygotowana we współpracy z Fundacją Archeologia Fotografii.

Na ekspozycji można zobaczyć prawie 200 obiektów: autorskich odbitek, makiet plakatów i okładek płyt, szkiców, płyt graficznych oraz filmów. Wystawa, będąca kolejnym krokiem odkrywania twórczości Wojciecha Zamecznika dzięki opracowaniu jego archiwum przez Fundację Archeologia Fotografii, pokazuje jak Zamecznik nieustannie poszukiwał i przekraczał granice medium fotograficznego. Odkrywa jego zainteresowanie ruchem, szybkością, kolorem ale też układami form graficznych i abstrakcyjnych. Systematyzuje tez jego zainteresowania w zakresie czystej, nieprzetworzonej fotografii. Dzięki kuratorce wystawy, Anne Lacoste, która położyła nacisk na uniwersalny i aktualny charakter sztuki Zamecznika, jego twórczość została usytuowana w kontekście europejskiej i światowej historii fotografii.

Wystawa „LUX” na Warsaw Gallery Weekend

Wystawą „LUX" Fundacja Archeologia Fotografii kontynuuje ideę projektów, w ramach których zaprasza do współpracy współczesnych artystów, by sprowokować do namysłu teoretycznego nad zagadnieniami istotnymi z punktu widzenia historii i praktyki fotograficznej. W pokazywanych po raz pierwszy zdjęciach i filmie artyści: Karolina Breguła, Przemek Dzienis, Magda Hueckel i Szymon Rogiński wzięli na warsztat różnorodne aspekty związane z problematyką światła i jego związku z istotą fotografii.

Eugeniusz Wilczyk - KARTKI Z NIEWYDANEGO ALBUMU

Eugeniusz Wilczyk zaczął fotografować krakowski Kazimierz pod koniec lat pięćdziesiątych. Zdjęć szybko przybywało, jednak nigdy nie zostały one opublikowane w postaci albumu, pod kątem którego materiał ten był przygotowywany. Prezentując wstępną makietę w jednym z krakowskich wydawnictw, autor usłyszał podobno coś o „uprawianiu antypropagandy”, więc zniechęcony odbitki i naświetlone negatywy odłożył do szuflady.

Moment, w którym zdecydował się na robienie zdjęć, to czas gdy w dawnej krakowskiej dzielnicy żydowskiej zaczynają następować zmiany. Pojawiają się nowe budynki, uporządkowaniu ulega cmentarz przy Synagodze Remuch, remontowana jest Synagoga Stara. Ponieważ autor urodził się przed wojną i wychował na pobliskich Grzegórzkach, wspomniane prace modernizacyjne nie mogły ujść jego uwadze, więc chwycił za aparat fotograficzny, aby zarejestrować krajobraz zapamiętany z dzieciństwa.

Zofia Chomętowska Albumy fotografki

Archiwum fotografii Zofii Chomętowskiej znajduje się dziś w dwóch zbiorach – Muzeum Warszawy (zdjęcia stolicy przedwojennej, wojennej i tużpowojennej) oraz Fundacji Archeologia Fotografii (zdjęcia z rodzinnego Polesia oraz z życia na emigracji w Argentynie).

W nowym, wspólnym wydawnictwie obu instytucji archiwum zostało scalone, by po raz pierwszy w pełni ukazać niezwykły życiorys Chomętowskiej – fotografki, kobiety niezależnej, odważnej i nowoczesnej. Publikacja składa się z 597 zdjęć zebranych w czterech albumach: Entuzjastka (1912–1935), Profesjonalistka (1936–1944), Dokumentalistka (1945) i Emigrantka (1946–1981). Odsłaniają one kolejne etapy biografii i silnie z nią związanej twórczości artystki, warunkowanej realiami politycznymi oraz poszukiwaniem odpowiadających im środków wyrazu.