Anna Musiałówna. Próba przeczekania wiatru – spotkanie z fotografką

Podczas niemal trzymiesięcznego pobytu na Spitsbergenie latem 1981 roku Anna Musiałówna fotografowała osadę górniczą Barentsburg, polską stację badawczą Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim na przylądku Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego spędziła większość czasu. Wykonała ponad 1000 zdjęć, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik podróży, odnaleziony po latach przez jednego z kolegów.
O tej wyprawie, jej znaczeniu dla dalszej kariery i postawy jako fotoreporterki oraz o wielu innych projektach fotograficznych porozmawia z Katarzyną Bojarską podczas spotkania w Fundacji Archeologia Fotografii. Zapraszamy na rozmowę 26 września, na godzinę 19.00, do siedziby Fundacji Archeologia Fotografii na ul. Chłodną 20.
Tego wieczoru odbędzie się także premiera publikacji pod tym samym tytułem, zawierającej fotografie ze Spitsbergenu oraz poświęcony im esej Katarzyny Bojarskiej.

Próba przeczekania wiatru. Fotografie ze Spitsbergenu

Wystawa prezentuje wybór zdjęć Anny Musiałówny, fotografki prasowej i dokumentalistki, z pobytu na Spitsbergenie. Podczas niemal trzymiesięcznej wyprawy w lecie 1981 roku Musiałówna fotografowała Barentsburg, polską stację badawczą w Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim w Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego z profesorem Zdzisławem Czeppe spędziła większość wyjazdu. Trzydziestoletnia wtedy fotografka wykonała ponad 1000 zdjęć na wyspie, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik z podróży odnaleziony po latach przez jednego z kolegów. To właśnie z niego pochodzi cytat, będący tytułem wystawy, na której pokazujemy kuratorską selekcję odbitek z 1981 roku oraz projekcję slajdów.

Marek Piasecki, Anaklasis

Zapraszamy do zapoznania się z nowa książką p.t. Anaklasis z fotografiami Marka Piaseckiego.
Słowo άνάκλασις [anaklasis] oznacza występujące w poezji zjawisko modyfikacji stóp rytmicznych. To przestawienie rytmu polegające na zamianie w wierszu elementów mocnych: sylab długich lub akcentowanych i słabych:krótkich lub nieakcentowanych.Termin ten rozsławił na świecie Krzysztof Penderecki, nazywając tak jeden ze swoich najważniejszych utworów. W awangardowej, kilkuminutowej kompozycji z 1959 roku na 42 instrumenty smyczkowe i sześć grup perkusyjnych Penderecki eksperymentuje z hałasem, ciszą, szmerem i bada granice dźwięku.
W tym samym czasie Marek Piasecki sprawdza możliwości fotografii. Eksperymentuje ze zbliżeniami, kadrowaniem, szuka faktur zmieniających rytm wyznaczany przez światło. Komponuje zdjęcia, zamieniając akcenty, skupiając się na poruszonych fragmentach obrazu. Koncentruje się na obrzeżach. Inne znaczenie słowa „anaklasis” to załamanie światła.
Publikacja składa się ze zdjęć wykonanych przez Marka Piaseckiego w latach 1952-1960. Wśród osób widocznych na zdjęciach można rozpoznać m.in. Joannę Turowicz-Piasecką. Znaczna część opublikowanych negatywów ma na oryginalnych obwolutach napisane ręką Piaseckiego oznaczenie: „Mury i Muralia”.

Odkurzamy domowe archiwa 2019

Zapraszamy do siedziby Fundacji na regularne konsultacje dla wszystkich, którzy chcieliby dowiedzieć się, w jaki sposób niewielkim nakładem kosztów i czasu zabezpieczyć własne kolekcje starych fotografii. W każdą ostatnią środę miesiąca będzie można przynieść własne zbiory i spotkać się ze specjalistami z Fundacji, którzy powiedzą jak uratować zdjęcia przed zniszczeniem, pomogą ocenić wartość artystyczną i historyczną kolekcji i powiedzą, jak odpowiednio skanować odbitki i negatywy. Na konsultacje można przyjść bez zapisów, w godzinach 11-17 do siedziby Fundacji, przy ul.

Wojciech Zamecznik, Projektowanie totalne - nowa książka FAF

Wojciech Zamecznik (1923-1967) był wybitnym przedstawicielem polskiej szkoły plakatu, fotografem, eksperymentatorem w zakresie filmu i fotografii. Przez całe życie mieszkał i pracował w Warszawie, był również wykładowcą warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, gdzie w ostatnich latach życia prowadził pracownię projektowania foto-graficznego. Ponad 300 stronicowe, obszerne wydawnictwo, przedstawia przede wszystkim projekty z zakresu wystawiennictwa, projektowania filmowego, tworzenia książek i plakatów, a także dydaktyki i jest istotnym uzupełnieniem historii polskiego projektowania.

Wirtualne Muzeum Fotografii

Wirtualne Muzeum Fotografii, dostępne pod adresem www.fotomuzeum.faf.org.pl, to nowa baza zdjęć i wiedzy na temat polskiej fotografii. Rozbudowany portal pozwala na bezpłatne przeglądanie skanów z archiwów opracowywanych przez Fundację Archeologia Fotografii, ale też wybranych zbiorów fotograficznych z innych instytucji – m. in. Żydowskiego Instytutu Historycznego, Fundacji Pola Magnetyczne, Fundacji dla Filmu i Fotografii, Stowarzyszenia Fotoreporterów Droga.