Antonina Gugała / Fotograf Warszawski

Fotograf Warszawski to projekt dokumentalny ukazujący różne aspekty działalności stołecznych zakładów fotograficznych. Antonina Gugała bada ślady obecności fotografów-rzemieślników w przestrzeni miasta. Zebrany materiał służy za punkt wyjścia dla rozpoznania funkcji społecznych pełnionych przez fotografów-rzemieślników oraz analizy języka jakim posługują się oni w komunikacji z otoczeniem.

Przerwa techniczna

W dniu 17.10.20 (sobota) galeria z przyczyn technicznych będzie zamknięta. Przepraszamy za uniedogodnienia i zapraszamy od 18.10.20.

Tomasz Szerszeń / Marek Piasecki, Komora oka

Fotografowanie – jak wiadomo – jest nierozdzielne splecione z procesem podglądania, patrzenia, które niejednokrotnie przekracza granice intymności. Podobnie jest w przypadku obcowania z archiwum: szczątkami czyjejś twórczości, ale i czyjegoś życia. Instalacja fotograficzna Tomasza Szerszenia Komora oka (ang. Eye chamber, niem. Augenkammer) opowiada o grze spojrzeń, która wkracza w przestrzeń archiwum. Punktem odniesienia jest spuścizna Marka Piaseckiego (1935-2011), fotografa, twórcy heliografii, lalek, rzeźb, kolaży. Wiele spośród jego fotografii ma intymny charakter, niejednokrotnie przetwarza motyw perwersyjnego spojrzenia czy podglądania. Archiwum – to w szczególności, ale też w ogóle – jest miejscem rozmaitych sekretów. Czy nie jest nim również fotograficzna ciemnia albo pracownia fotografa? Było tak z pewnością w przypadku Marka Piaseckiego: jego niezwykła ciemnia-pracownia była miejscem pracy i zamieszkiwania, oraz przestrzenią, w której urządzał prywatne pokazy – często przeznaczone tylko dla jednej osoby. Stawała się mikro-teatrem na dwie pary rąk i dwie pary oczu.

Opracowanie archiwów w 2019

Reportaż o chirurgii dziecięcej Jana Jastrzębskiego, dokumentacje architektury drewnianej Marii Chrząszczowej, festiwal w Jarocinie w 1985 roku na zdjęciach Władysława Lemma, to tylko kilka tematów, które od niedawna można oglądać na Wirtualnym Muzeum Fotografii www.fotomuzeum.faf.org.pl
W ramach projektu Wirtualne Muzeum Fotografii - opracowywanie i udostępnienie archiwów polskich fotografów, etap II, w roku 2019 udostępniliśmy 4000 nowych obiektów z archiwów Mariusza Hermanowicza, Wojciecha Zamecznika, Zbigniewa Dłubaka, Tadeusza Sumińskiego, Marii Chrząszczowej, Jana Jastrzębskiego, Julii Pirotte (we współpracy z ŻIH), Anny Musiałówny, Piotra Szyfermana i Władysława Lemma.

Dofinansowanie projektu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Piasecki i Georgiew w Wirtualnym Muzeum Fotografii

W 2019 roku w Wirtualnym Muzeum Fotografii zostanie udostępnionych 1500 nowych negatywów, diapozytywów i pozytywów z archiwum Andrzeja Georgiewa. Zapraszamy do zapoznania się z kolekcją zdjęć muzyków, aktorów, dokumentacji koncertów.
Ponadto zostanie udostępnionych 2000 obiektów z archiwum Marka Piaseckiego, fotografie z lat 50. i 60. z Krakowa, Wrocławia, Warszawy; dokumentacje życia artystycznego czy nowe, niepublikowane fotografie z pracowni artysty.

Dofinansowanie projektu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Przerwa

W dniach 27-29.09.19 z powodu warsztatów galeria fundacji będzie nieczynna.
Za utrudnienia przepraszamy i zapraszamy w poniedziałek!

Anna Musiałówna. Próba przeczekania wiatru – spotkanie z fotografką

Podczas niemal trzymiesięcznego pobytu na Spitsbergenie latem 1981 roku Anna Musiałówna fotografowała osadę górniczą Barentsburg, polską stację badawczą Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim na przylądku Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego spędziła większość czasu. Wykonała ponad 1000 zdjęć, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik podróży, odnaleziony po latach przez jednego z kolegów.
O tej wyprawie, jej znaczeniu dla dalszej kariery i postawy jako fotoreporterki oraz o wielu innych projektach fotograficznych porozmawia z Katarzyną Bojarską podczas spotkania w Fundacji Archeologia Fotografii. Zapraszamy na rozmowę 26 września, na godzinę 19.00, do siedziby Fundacji Archeologia Fotografii na ul. Chłodną 20.
Tego wieczoru odbędzie się także premiera publikacji pod tym samym tytułem, zawierającej fotografie ze Spitsbergenu oraz poświęcony im esej Katarzyny Bojarskiej.

Próba przeczekania wiatru. Fotografie ze Spitsbergenu

Wystawa prezentuje wybór zdjęć Anny Musiałówny, fotografki prasowej i dokumentalistki, z pobytu na Spitsbergenie. Podczas niemal trzymiesięcznej wyprawy w lecie 1981 roku Musiałówna fotografowała Barentsburg, polską stację badawczą w Hornsund, ale przede wszystkim życie w domku traperskim w Palffyodden, gdzie wraz z grupą naukowców z Uniwersytetu Jagiellońskiego z profesorem Zdzisławem Czeppe spędziła większość wyjazdu. Trzydziestoletnia wtedy fotografka wykonała ponad 1000 zdjęć na wyspie, dokumentując poszczególne etapy wyprawy na czarno-białych filmach małoobrazkowych, barwnych filmach średnioformatowych oraz slajdach średniego i małego formatu. Prowadziła także dziennik z podróży odnaleziony po latach przez jednego z kolegów. To właśnie z niego pochodzi cytat, będący tytułem wystawy, na której pokazujemy kuratorską selekcję odbitek z 1981 roku oraz projekcję slajdów.

Galeria zamknięta 27-28.07

W dniach 27-28 lipca (sobota-niedziela) galeria fundacji będzie nieczynna. Za utrudnienia przepraszamy i zapraszamy od poniedziałku!