W 2024 roku w ramach programu „Kultura cyfrowa” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdigitalizowałyśmy 1380 fotografii. Wśród nich znalazły się prace z zupełnie nowych archiwów – Zofii Raczkowskiej, Mirosława Raczkowskiego, Andrzeja Florkowskiego i Lucjana Demidowskiego – a także ze zbiorów, którymi zajmujemy się od lat – Zbigniewa Dłubaka, Mariusza Hermanowicza, Antoniego Zdebiaka, Danuty Rago i Jana Fleischmanna. Wszystkie dostępne są w naszym Wirtualnym Muzeum Fotografii, które gromadzi w tym momencie ponad 88700 rekordów!
Jan Fleischmann
Najwięcej w tym roku zdigitalizowałyśmy prac Jana Fleischmanna – mistrza fotografii reklamowej i również, jak udowadnialiśmy na tegorocznej wystawie „Gdzie Oryginał?”, dokumentacji dzieł sztuki. Wśród 380 zdjęć znalazły się m. in.: odkryte w trakcie pracy nad wystawą reportaże wykonane na zlecenie magazynu „Projekt” w latach 1973-1974 czy dokumentacje makiet architektonicznych (na przykład Oskara Hansena), a także inne materiały, choćby cenna dokumentacja na czarno-białych negatywach i kolorowych diapozytywach zakładów Domu Słowa Polskiego na ulicy Miedzianej w Warszawie.
J. Fleischmann, pracownicy w Domu Słowa Polskiego, zakładzie poligraficznym na ulicy Miedzianej 11 w Warszawie, 1974, © Piotr Fleischmann / FAF
Danuta Rago
Drugi najobszerniejszy zbiór w tegorocznej digitalizacji to zdjęcia Danuty Rago. Wśród 225 fotografii znajdziemy: obszerną dokumentację defilady maszerującej w defiladzie podczas obchodów XX-lecia PRL zorganizowanych na Placu Defilad w Warszawie 22 lipca 1964 roku, zdjęcia z pierwszej podróży fotografki do Stanów Zjednoczonych, którą odbyła jako korespondentka „Sztandaru Młodych” wraz z zespołem „Mazowsze” w 1961 roku, a także kilkanaście zdjęć modowych.
D. Rago, defilada podczas obchodów XX-lecia Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej, które odbyły się 22 lipca 1964 roku na Placu Defilad w Warszawie, 1964, © Christopher Grabowski / FAF
Andrzej Florkowski
Od tego roku będzie można zobaczyć 200 zdjęć poznańskiego fotografa Andrzeja Florkowskiego. Na zestaw składają się dokumentacje wydarzeń „Solidarności” – odsłonięcie Pomnika Poległych Stoczniowców w Gdańsku, IV Walny Zjazd Delegatów Regionu Wielkopolska, strajk pracowników Poznańskich Zakładów Graficznych im. Marcina Kasprzaka, strajk studentów UAM z 9 lutego 1981 roku – oraz dokumentacja Muru Berlińskiego wykonana po zachodniej stronie 5 grudnia 1981 roku.
A. Florkowski, fotografie Muru Berlińskiego wykonane w Berlinie Zachodnim 5 grudnia 1981 roku, © A. Florkowski / FAF
Antoni Zdebiak
W tegorocznej digitalizacji Zdebiak powraca ze 175 fotografiami dokumentującymi spektakle teatralne z lat 70 i to na negatywach 6×6! Fotograf dokumentował: „Pannę Julię”, „Najzwyklejszy cud”, „Nastasję Filipowną”, „Jezioro Bodeńskie”, „Homera i Orchideę” oraz „Ślub” Gombrowicza.
A. Zdebiak, Spektakl „Najzwyklejszy cud” autorstwa Eugeniusz Szwarca w przekładzie Jerzego Pomianowskiego w reżyserii Krzysztofa Wierzbiańskiego zrealizowany w Teatrze Ziemi Mazowieckiej, 1978, © J., D., E. Zdebiak / FAF
Lucjan Demidowski
W WMF udostępnimy również 150 negatywów wybitnego lubelskiego artysty Lucjana Demidowskiego. Będą to między innymi prace pokazywane na wystawach indywidualnych z lat 70.: „Obnażenie”, „Autoportret”, „Ogród” czy „Transfiguracje”. Pomiędzy konceptualnymi eksperymentami znajdą się również portrety gwiazd muzyki wykonane przy różnych okazjach w Lublinie na przykład Mieczysława Kosza czy Zbigniewa Bernolaka.
L. Demidowski, sekwencja z globusem i kamieniem z serii „Transfiguracje”, 1974, © L. Demidowski / FAF
Zofia Raczkowska
Z zupełnie odmienną twórczością zetkniemy się w przypadku archiwum Zofii Raczkowskiej, która specjalizowała się w fotografii koni. Od tego roku w WMF-ie zobaczycie 75 negatywów i diapozytywów z końmi (z hodowli w Popielnie, Janowie Podlaskim czy Posadowie), a także innymi zwierzętami.
Z. Raczkowska, Konie ze stadniny w Posadowie w tumanach kurzu. Fotografie z tej sesji zostały opublikowane w albumie Zofii Raczkowskiej „Pferde, pferde”, wydanym w 1973 roku przez wydawnictwo Südwest Verlag München, 1962-1973, © M., M. Raczkowscy / FAF
Mirosław Raczkowski
Razem z twórczością Zofii Raczkowskiej w WMF-ie znalazło się również 75 zdjęć jej męża Mirosława Raczkowskiego. Są to przede wszystkim fotografie krajoznawcze, w których specjalizował się fotograf, a także trochę świetnie skomponowanych portretów Zofii – choćby sesja na motocyklu, która trafiła na okładkę czasopisma „Auto Moto Sport”.
M. Raczkowski, Długopole-Zdrój w Kotlinie Kłodzkiej, druga połowa lat 60. XX wieku, © M., M. Raczkowscy / FAF
Mariusz Hermanowicz
Tegoroczny zestaw 50 obiektów Hermanowicza wybranych do WMF-u łączy się ściśle z dwoma wystawami, na których w tym roku prezentowaliśmy jego twórczość – zbiorowej „Zabić biel. Fotografia poza realizmem” na Chłodnej 20 z wernisażem na Warsaw Gallery Weekend oraz indywidualnej „Mariusz Hermanowicz. Wszystkie Ślady” pokazanej na Vintage Photo Festival w Bydgoszczy. Są to wczesne nieprezentowane dotychczas eksperymenty fotograficzne z drugiej połowy lat 60. oraz szkice i wersje robocze najbardziej znanych prac artysty zachowane w Zeszycie A, który zdaje się dziełem sztuki samym w sobie.
M. Hermanowicz, z serii nietytułowanych wczesnych prac wykonanych w Olsztynie, 1965-1969, © Miłosz Hermanowicz / FAF
Zbigniew Dłubak
Ostatnim digitalizowanym archiwum w tym roku była spuścizna Zbigniew Dłubaka. W zestawie 50 zdjęć znalazły się akty, będące prawdopodobnie studiami do serii „Podobieństwa – różnice”, nad którą Dłubak rozpoczął pracę w 1981 roku, tuż przed emigracją do Francji.
Z. Dłubak, studia do serii „Podobieństwa – różnice”, 1981, © Zbigniew Dłubak / FAF
Zapraszamy do namiętnego przeglądania! W przyszłym roku podzielimy się kolejnymi 1380 fotografiami w tej samej konfiguracji autorów!