Zapraszamy na rozmowę on-line p.t. Co widać z Zatoki. Z artystką Sławą Harasymowicz porozmawiają dr Katarzyna Bojarska i dr Magdalena Żiółkowska. Artystka Sława Harasymowicz udaje się do archiwum, w którym spoczywa przeszłość jej rodziny, więźniów obozu koncentracyjnego Neuengamme, przedmiotów porzuconych, zagubionych i odnalezionych, historii potencjalnych, opowieści wyobrażonych. Ze szczątków tamtej rzeczywistości siłą swojej artystycznej pracy badawczej, obrazów fotograficznych i nie tylko, a także siłą swojej czułej narracji Sława Harasymowicz konstruuje mapę pamięci. Porozmawiamy o różnych zaskakujących wątkach tamtej wojennej historii, o wysiłku odkrywania śladów i podążania nimi w nieznanych kierunkach, a także o tym, gdzie zaczyna się opowieść o nas i jaki jest / może być nasz w niej udział.
dr Katarzyna Bojarska, kulturoznawczyni, badaczka kultury wizualnej i pamięci kulturowej. Adiunktka w Katedrze Kulturoznawstwa SWPS w Warszawie, redaktorka pisma Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej www.pismowidok.org Sława Harasymowicz jest artystką wizualną, której prace badają ‘związki między tekstem i znaczeniem, słowem a kontekstem, sztuka i językiem, obrazem (lub jego brakiem) i wyobraźnią.’ Absolwentka The Royal College of Art w Londynie i Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie, aktualnie rozwija doktorat w oparciu o wieloetapowy projekt artystyczny w Central Saint Martins w Londynie. Mieszka w rejonie Wschodniego Kentu nad Morzem Północnym. dr Magdalena Ziółkowska – historyczka sztuki, kuratorka, absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego, Szkoły Nauk Społecznych w Warszawie i Curatorial Traning Programme w de appel arts centre w Amsterdamie (2006/2007). W latach 2006–2010 gościnna kuratorka w Van Abbemuseum w Eindhoven. Z Muzeum Sztuki w Łodzi związana w latach 2008–2014, zaś w 2015–2018 dyrektorka Galerii Sztuki Współczesnej „Bunkier Sztuki” w Krakowie. Od 2012 roku współfundatorka i wiceprezeska Fundacji Andrzeja Wróblewskiego, w tym współkuratorka wystawy Andrzej Wróblewski. Patrzeć wciąż naprzód (Muzeum Narodowe, Kraków, 2012–2013) i autorka dwujęzycznej monografii artysty Unikanie stanów pośrednich. Andrzej Wróblewski (1927–1957) (Warszawa 2014). Współkuratorka wystawy Andrzej Wróblewski. Waiting Room w Moderna galeria w Lublanie (15.10.2020 – 10.01.2021) i redaktorka magazynu „Artforum”. Obecnie kierowniczka Działu Tkaniny Artystycznej w Centralnym Muzeum Włókiennictwa w Łodzi.
Projekt współfinansuje miasto stołeczne Warszawa.
Organizator: