"Kolonialne uwikłania reprodukcji fotograficznej" - Wykład dr Magdaleny Wróblewskiej

W ramach wystawy Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii zadajemy pytania o status reprodukcji, staramy się spojrzeć na fotograficzne odwzorowania szeroko pojętych dzieł sztuki z wielu perspektyw. 18 czerwca o godzinie 19 w galerii na ulicy Chłodnej 20 odbędzie się wykład Magdaleny Wróblewskiej, który poszerzy naszą refleksję o nowy wątek – kolonialne uwikłania reprodukcji fotograficznej.

Magdalena Wróblewska w swojej książce Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki powróciła do początków historii fotografii i przypomniała, że wynalezienie nowego medium miało przede wszystkim spełnić wielkie marzenie o reprodukcji, która maksymalnie obiektywnie i sprawnie utrwalałaby, porządkowała oraz dystrybuowała wiedzę. Fotografię zaczęto wykorzystywać między innymi do dokumentacji zabytków terytoriów skolonizowanych lub znajdujących się w strefach wpływów mocarstw europejskich. Reprodukcja miała niebagatelny wpływ na rozwój archeologii, etnografii czy historii sztuki. Rzecz jasna nigdy w dziejach fotografia nie była medium transparentnym. Jak pisała Wróblewska: „Choć nauki te i wytwarzane przez nie narzędzia już u swych początków były upolitycznione, wypracowane metody, stosowane instrumenty, a nawet sam przedmiot badań wyjątkowo sprzyjały zachowaniu pozorów neutralności. Wytwarzany przez nie za pomocą uznanego za obiektywne medium fotografii obraz reprezentować miał odległą, uznawaną czasem za niemal mityczną, przeszłość, w rzeczywistości jednak stawał się elementem aktualnej politycznej gry”.

Podczas wykładu postaramy się rozwikłać ową polityczną grę. Odtworzymy konteksty dokumentacji i zastanowimy się, jakie zabiegi fotograficzne kreowały efekt neutralności i rzetelności reprodukcji.

dr Magdalena Wróblewska, historyczka sztuki i muzeolożka, Dyrektorka Państwowego Muzeum Etnograficznego w Warszawie i Adiunktka na Wydziale Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego. Autorka książek i artykułów na temat fotografii, m.in. Obrazy pamięci i wiedzy. Fotograficzne reprodukcje dzieł w archiwach i narracjach historii sztuki (2022) oraz Fotografie ruin, ruiny fotografii. 1944-2014 (2014, nagrodzona przez NIMOZ w konkursie „Muzeum widzialne” w 2015). W latach 2015-2021 kierowała badaniami w Muzeum Warszawy, oraz kilkoma zespołami: Działu Badań nad Warszawą, Działu Archeologicznego, Centrum Interpretacji Zabytku i Korczakianum. Była współkuratorką wystawy głównej „Rzeczy warszawskie”, odpowiedzialną za Gabinet Portretów. W ramach projektu City Museums and Multiple Colonial Pasts w projekcie ECHOES opublikowała wraz z Csillą Ariese książkę Practicing Decoloniality in Museums: A Guide with Global Examples (2021).

Wykład towarzyszy wystawie Gdzie oryginał? Sztuka na fotografii
Wykład: 18.06.2024 o godzinie 19.00
Czas trwania wystawy: 17.05.2024 ‒ 30.06.2024
Miejsce: Fundacja Archeologia Fotografii, Społeczne Centrum Fotografii, ul. Chłodna 20, Warszawa
Galeria czynna: pon., wt.: 11.00–17.00; śr., czw., sob., niedz.: 11.00–19.00
wstęp wolny na wystawę oraz wykład

Kolofon

Kurator: Mikołaj Chmieliński / FAF
Projekt wystawy: Alicja Lesiów, Katia Smuraga / FAF
Komunikacja: Alicja Lesiów, Katia Smuraga / FAF
Koordynacja: Kamila Kobus / FAF
Wsparcie merytoryczne: dr Weronika Kobylińska / FAF
Współpraca: Marta Grzybczyk, Konrad Kujawski, Janina Stelmaszyk, Karolina Susło
Promocja i komunikacja: Aleksandra Migacz
Identyfikacja wizualna: Wzgórze Paproć (Kasia Rzepka i Mariusz Listwan)
Produkcja: QPrint
Wsparcie konserwatorskie: Monika Supruniuk
Montaż: Mateusz Wierzbicki / Willow Service
Tłumaczenie na polski język migowy: Magda Schromová