Digitalizacja w 2023 roku

W 2023 roku w ramach programu „Kultura cyfrowa” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego zdigitalizowałyśmy 2855 fotografii. Wszystkie dostępne są w naszym Wirtualnym Muzeum Fotografii, które gromadzi w tym momencie aż 87191 rekordów.

Danuta Rago

Wśród 2855 rekordów znalazło się 1695 zdjęć Danuty Rago, której poświęciłyśmy w tym roku wystawę indywidualną. Są to między innymi: fotoreportaż ze Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej, dokumentacja renowacji Panoramy Racławickiej z 1983 roku, fotografie z Międzynarodowych Targów Poznańskich czy zdjęcia z podróży fotoreporterki do Stanów Zjednoczonych.

fot. D. Rago, Grupa konserwatorów pracująca przy renowacji i rekonstrukcji Panoramy Racławickiej w sali ekspozycyjnej rotundy we Wrocławiu. Na zdjęciu widoczne fragmenty obrazu przedstawiające wyjazd wojsk rosyjskich z wąwozu i natarcie piechoty polskiej, 1983 syg. 17-N-02500, Danuta Rago © Christopher Grabowski / FAF

Maciej Musiał

Do naszej bazy trafiło również 470 fotografii Macieja Musiała. Wśród nich najbardziej spektakularny wydaje się zbiór 177 zdjęć z pobytów fotoreportera u Simony Kossak i Lecha Wilczka w Białowieży. Poza tym miłośnikom baletu proponujemy sesję z baletmistrzem Henrykiem Giero, a tym, którzy preferują sztuki wizualne – spotkanie z Zofią Romanowicz z 1972 roku w jej Galerii Lambert w Paryżu.

fot. Maciej Musiał, Lech Wilczek karmiący chlebem lochę Żabkę w leśniczówce Dziedzince w Białowieży. Przyrodnik, wraz z Simoną Kossak, mieszkał w niej od 1971 roku. Fotografia do reportażu „About a Raven” z nr 7/1975 miesięcznika „Poland” (Zachód), z którym Maciej Musiał współpracował w latach 1971-89. Ostatecznie na łamach magazynu zreprodukowano inne ujęcie powyższej sceny, syg. sddroga-03-N-01202, Maciej Musiał © M. Traskowska

Harry Weinberg

Kolejnym fotografem, którym zajmowałyśmy się w tym roku był Harry Weinberg. W 2023 roku zdigitalizowałyśmy 470 zdjęć cenionego fotoreportera magazynu „Polska”. W zestawie zdjęć na ten rok znalazły się dokumentacje przedstawień Teatru Hybrydy, które Weinberg wykonywał na początku swojej kariery, fotoreportaż o „platerówkach” – żołnierkach 1 Samodzielnego Batalionu Kobiecego im. Emilii Plater, dokumentacja XI Międzynarodowego Festiwalu Jazzowego „Jazz Jamboree” z 1968 roku i wiele innych ciekawych materiałów.

fot. Harry Weinberg, Aktorka podczas pantomimy w teatrze Hybrydy, który w latach 1960 – 1973 działał na ulicy Mokotowskiej 48 w Warszawie. Twórcą sceny pantomimy w Teatrze Hybrydy był Aleksander Jochwed, syg. pryw-04-N-01634, Harry Weinberg, 1971 © Ewa Weinberg / FAF

Jan Fleischmann

W końcu rozbudowałyśmy Wirtualne Muzeum Fotografii o 250 zdjęć Jana Fleischmanna. Wśród nich są zdjęcia produktów Zakładów Sprzętu Oświetleniowego Polam, fotografie reklamowe wykonywane dla czasopisma ilustrowanego „Nowe i najnowsze. Magazyn chemiczny dla wszystkich” czy fotoreportaż z budowy warszawskiego osiedla Piaski opublikowany w „Literaturze” w 1973 roku.

fot. Jan Fleischmann, Dłonie rozciągające pończochy. Fotografia do artykułu „Na każdy rozmiar” K. Mańkowskiego w czasopiśmie „Nowe i najnowsze. Magazyn chemiczny dla wszystkich” nr 22/1972, opisującego wytrzymałe pończochy „Tina” produkowane przez Zakłady Przemysłu Pończoszniczego „Feniks” w Łodzi, wykonane z włókien dwuskładnikowych stylonowych wytwarzanych przez Zakłady „Stilon” w Gorzowie, syg. pryw-06-N-00027, Jan Fleischmann © Piotr Fleischmann / FAF

Zachęcamy do korzystania z naszej bazy – przeglądania, poznawania, kwerendowania i delektowania się świetnymi fotografiami!

Projekt finansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Fotografia wyróżniająca: Jan Fleischmann, Waldyna Fleischmann, Studium do okładki książki „Czarny koń zabija nocą” Jacka Roya wydanej w 1977 roku w ramach tzw. „różowej serii” kryminałów Krajowej Agencji Wydawniczej, która ukazywała się w latach 1975-1990. Czarny skoczek na szachownicy w snopie światła, syg. pryw-06-E-001-00130, © Piotr Fleischmann / FAF (fotografia wykadrowana na potrzeby strony).