Zapraszamy serdecznie na wykład z historii fotografii towarzyszący wystawie „Zabić biel. Fotografia poza realizmem”, który odbędzie się 9 października o godzinie 18:00 w Społecznym Centrum Fotografii na Chłodnej 20!
W latach 1985-1995 Aleksandra Garlicka, historyczka i kuratorka, zorganizowała 5 wystaw fotograficznych, które w jej zamyśle miały być polską odpowiedzią na słynną wystawę Edwarda Steichena „Family of Man” z 1955 r. Kolejne ekspozycje poświęcone poszczególnym grupom społecznym: chłopom, robotnikom, inteligencji, mniejszościom narodowym, a także przedwojennym mieszkańcom Lwowa, pokazane zostały z rozmachem w „Zachęcie”, przyciągnęły szeroką publiczność i zainspirowały ożywioną debatę na łamach prasy, wychodzącą daleko poza tematykę fotograficzną. Garlicka wykorzystała bowiem zdjęcia archiwalne i rodzinne w celu budowania alternatywnej historii społeczeństwa polskiego a jej wystawy rzuciły, choć początkowo w sposób niezamierzony, wyzwanie oficjalnej historiografii komunistycznej i pozwolił Polakom zapoznawać się z ich przemilczanym dziedzictwem i historią.
Marta Ziętkiewicz analizuje te przedsięwzięcia przede wszystkim w celu poszerzenia wiedzy na temat roli, jaką fotografia odegrała w procesie prodemokratycznych przemian społeczno-ustrojowych w schyłkowym okresie PRL-u i pierwszych latach transformacji. Celem prelekcji jest także przypomnienie Aleksandry Garlickiej, postaci dziś niemal zupełnie zapomnianej i nieobecnej w pracach poświęconych polskiej historii fotografii. Prezentacja bazuje na badaniach prowadzonych wspólnie z prof. Gilem Pasternakiem z Photography History Research Centre przy De Montfort University w Leicester w Wielkiej Brytanii.
fot. wyróżniająca: Lech Charewicz, Otwarcie wystawy „Robotnicy. Fotografie z lat 1881-1946”, 1989, ze zbiorów Zachęty – Narodowej Galerii Sztuki
Kolofon
Kuratorka: dr Weronika Kobylińska / FAF
Wsparcie merytoryczne: Mikołaj Chmieliński / FAF
Projekt wystawy: Michalina Kacperak / FAF
Komunikacja: Alicja Lesiów / FAF
Koordynacja: Kamila Kobus / FAF
Współpraca: Katarzyna Sęk, Patrycja Węglarz
Produkcja: QPrint
Promocja i komunikacja: Aleksandra Migacz
Identyfikacja wizualna: Wioletta Kulas
Montaż: Mateusz Wierzbicki / Willow Service
Tłumaczenie na polski język migowy: Magda Schromová