Co łączy pasjonata fotografującego duchy i eksperymentatora, który przykłada do czoła płytę fotograficzną, aby stworzyć obraz myśli? Jakie istnieje podobieństwo między zafascynowanymi techniką członkami stowarzyszeń fotograficznych i zwykłymi użytkownikami aparatów pstrykającymi zdjęcia podczas rodzinnych uroczystości? Wydawałoby się, że nic… poza tym, że wszystkich można zaliczyć do przedstawicieli fotografii wernakularnej.
Fundacja Archeologia Fotografii przedstawia pierwsze polskie tłumaczenie książki Clément Chéroux – jednego z najciekawszych współczesnych kuratorów i krytyków fotografii. W cyklu 7 inspirujących esejów autor opowiada historię jednej z najmniej zbadanych i najbardziej różnorodnych dziedzin fotografii – fotografii użytkowej i nieartystycznej.
Clément Chéroux definiuje tę przepastną kategorię, do której zalicza m.in.: „fotografie naukowe, wojskowe i medyczne, zdjęcia etnograficzne, widoki z lotu ptaka, obrazy służące artystom jako dokumenty, architektom jako widoki, ubezpieczycielom jako dowody i tak dalej, lista rozlicznych zastosowań fotografii jest długa. Gdyby fotografie prasowe, modowe i reklamowe nie stanowiły osobnej kategorii, również można by je do tej listy dopisać”.
W kolejnych tekstach dowiadujemy się: jak powstawała fotografia spirytystyczna i czemu służyła, w jaki sposób powstał „amator” w fotografii, czemu fotografowie jarmarczni niechętnie przyjmowani byli przez kolegów, co Georges Meliés wiedział o fotograficznych sztuczkach i ile artyzmu jest w pracach Eugene Atgeta?
Tekst, w doskonały sposób przetłumaczony przez Tomasza Swobodę, to pierwszy teoretyczny materiał, jaki pojawia się w Polsce na temat fotografii wernakularnej. Jest nie tylko błyskotliwą analizą, ale przede wszystkim w rzetelny sposób systematyzuje zagadnienie fotografii nieartystycznej i porządkuje najważniejsze pojęcia z nią związane.
Premiera książki odbędzie się 26 września 2014 w Galerii Fundacji Archeologii Fotografii (Galeria FAF, Andersa 13, Warszawa). Premiera połączona jest z serią wydarzeń poświęconych fotografii wernakularnej: wystawą oraz spotkaniem autorskim. 26 września w Galerii FAF otworzymy wystawę pt.: „Amerykańska zabawa. Portrety wielokrotne z kolekcji Ewy Franczak i Stefana Okołowicza”, podczas której zaprezentowany zostanie unikatowy zbiór portretów wielokrotnych z całego świata, często nieznanego autorstwa. To jeden z typowych przykładów fotografii wernakularnej, której wartość zarówno historyczna jak i rynkowa jest wciąż niedoceniania. Wydarzenie jest częścią Warsaw Gallery Weekend.
4 październik(sobota), godz. 16.00-18.30, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie
Zapraszamy na premierę i spotkanie z Clément Chéroux i Karoliną Ziębińską Lewandowską, autorami książek: „Wernakularne. Eseje z historii fotografii” oraz „Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1945-1989”.
CLÉMENT CHÉROUX
Jest głównym kuratorem fotografii w Centre Pompidou, historykiem i krytykiem sztuki. Był kuratorem licznych wystaw, w tym Le troisième œil. La photographie et l’occulte (Trzecie oko. Fotografia i okultyzm; Maison européenne de la photographie, 2004); La subversion des images. Surréalisme, photographie, film (Subwersja obrazów. urrealizm, fotografia film; Centre Pompidou, 2009); Shoot! La photographie existentielle (Shoot! Fotografia egzystencjalna; Rencontres d’Arles, 2010); Derrière le rideau. L’esthétique Photomaton (Za zasłoną. Estetyka Photomatonu; Musée de l’Élysée, 2012); Henri Cartier-Bresson (Centre Pompidou, 2014); Paparazzi (Centre Pompidou-Metz, 2014). Clément Chéroux jest też autorem bądź współautorem blisko dwudziestu książek na temat fotografii.
PREMIERA WYDAWNICZA
26 września 2014
O KSIĄŻCE
Wydawca: Fundacja Archeologia Fotografii; www.archeologiafotografii.pl
Wydawca wersji francuskiej: Le Point du Jour
Tytuł: Wernakularne. Eseje z historii fotografii
Tytuł oryginału: Vernaculaires. Essais d’histoire de la photographie
ISBN: 978-83-64443-05-3
Tłumaczenie: Tomasz Swoboda
Opracowanie graficzne, skład i łamanie: Marta Przybyło-Ibadullajev
Redakcja: Marta Szymańska
Korekta: Julia Odnous
Nakład: 600 egz.
Dystrybucja: www.archeologiafotografii.pl; fundacja@archeologiafotografii.pl
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Książkę wydano dzięki dofinansowaniu Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego BOY-ŻELEŃSKI.
Partnerem spotkania jest Culture.pl oraz Instytut Francuski i Wydział Kultury Ambasady Francji w Polsce.