1974
Ibis (Andrzej WRÓBLEWSKI), Guellala na Djerbie?, „Życie Warszawy”, 7 marzec 1974.
„Fotografia”, publikacja 3 zdjęć, wrzesień 1974.
1977
Juliusz GARZTECKI, Mariusz Hermanowicz czyli odwaga, wywiad z Mariuszem Hermanowiczem, „Foto” 1977, nr 7.
Krzysztof T. TEOPLITZ, Z okazji Złocistego Jantara 1977, „Fotografia”1977, nr 3. W tym samym numerze 13 zdjęć z cyklu Widok z mojego okna. Kronika z lat 1968 – 1976
„ITD” – publikacja większości zdjęć z cyklu Mieszkanie, 30 wrzesień 1977.
1978
Mariusz HERMANOWICZ, Autokomentarz do opublikowanych trzech zdjęć z cyklu Widok z mojego okna, „Polska” 1978, nr 2.
1979
Mariusz Hermanowicz Fotografia socjologiczna, katalog wystawy, Jaszczurowa Galeria Fotografii w Krakowie, SZSP Studenckie Centrum Kulturalne „Pod Jaszczurami”, listopad 1979, komisarz wystawy: Adam Rzepecki, Kraków 1979.
Jerzy BUSZA, Fotografia jako “Widok z mojego okna”, Miesięcznik Literacki 1979, nr 3.
Barbara KOSIŃSKA, Rodzina polska, „Fotografia” 1979, nr 2.
Krystyna ŁYCZYWEK, Fotografia Academica i obrazki interwencyjne, „Głos Szczeciński”, 14 września 1979.
Bogdan BOMBOLEWSKI, Ujęte w kadrze, „Spojrzenia”, wrzesień 1979.
Ryszard CZERNIEWSKI, Czemu fotografia służyć może?, „Gazeta Olsztyńska” 1979, nr 252.
Jerzy BUSZA, Fotograficzne konfrontacje, „Kultura”, 28 październik 1979.
1980
Joanna PASZKIEWICZ, Lekcja jeszcze nie skończona, „Kultura”, 17 sierpień 1980.
1981
Jerzy BUSZA, Jaszczurowa Galeria Fotografii, „Fotografia” 1981, nr 1. W tym samym numerze publikacja cyklu “Kamień”.
Gad BOREL-BOISSONNAS, La cour, ou le théâtre pris sur le vif, „A propos”, maj 1981, Genewa.
„Libération”, 22 maj 1981 – publikacja cyklu Dziwne miejsce.
„Razem”, 14 czerwiec 1981 – publikacja cyklu Dziwne miejsce.
Gabriel BAURET, Quelqu’un que je ne connais pas, „Zoom”1981, nr 82.
Roman BURZYŃSKI, Wakacyjne remanenty, „Trybuna Ludu”, 29-30 sierpnia 1981.
Ibis (Andrzej WRÓBLEWSKI), Naiwnym okiem, „Życie Warszawy”, 8 wrzesień 1981.
„Zoom” 1981, nr 85 – publikacja 18 zdjęć z cyklu 10 lat.
Barbara KOSIŃSKA, Teatr życia Mariusza Hermanowicza, „Fotografia” 1981, nr 3-4. W tym samym numerze publikacja 14 zdjęć.
Sławomir MAGALA, relacja z wystaw w galerii “Od Nowa” w Poznaniu, „Fotografia”, 1981, nr 2.
Mariusz HERMANOWICZ, Zwierciadło życia społecznego, odpowiedź na pytania w ankiecie: 1. Czy fotografia polska w okresie powojennym dawała rzetelny obraz życia społecznego? 2. Co należy zrobić aby w nadchodzących latach fotografia dostarczała takiego obrazu?, „Fotografia” 1981, nr 2, s. 14, 17.
1983
Jerzy BUSZA, Fotografia jako „Widok z mojego okna” [w:] tegoż, Wobec fotografii, Warszawa 1983, s. 255-280.
1985
Encyclopédie Internationale des Photographes de 1839 à nos jours, Wydawnictwo Camera Obscura, Szwajcaria, 1985.
Joanna PASZKIEWICZ, Jest w Polsce fotografia, „Kultura”, 2 luty 1985.
1987
Barbara KOSIŃSKA, Obraz – Słowo – Przesłanie (artykuł o twórczości Marka Gołowacza), „Fotografia”1987, nr 2.
Alfred LIGOCKI, Czy istnieje fotografia socjologiczna?, Kraków 1987, s. 111.
1988
tez., Warto zobaczyć fotograficzne cykle Hermanowicza, „Wieczór Wybrzeża”, 23 marzec 1988.
aj., Fotografia i świat, „Dziennik Bałtycki”, 22 marzec 1988.
Urszula CZARTORYSKA, Time intensified. Ten photographers on their path of time, “Polish Perception. Ten contemporary photographers 1977-85”.
JJ., Wystawa sztuki polskiej w Glasgow, „Tygodnik Powszechny”, 4 grudzień 1988.
1989
Jaromir JEDLIŃSKI, Polska Sztuka w Glasgow, „Życie Warszawy”, 21-22 stycznia 1989.
Adam SOBOTA, 150 lat fotografii w kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, „Odra” 1989, nr 6.
Krzysztof JURECKI, Fotografia polska lat 80-tych, Łódź 1989.
1990
Marek GRYGIEL, Rok Europy, „Exit” 1990, nr 3.
L. M., Il suffit d’ouvrir l’oeil, „Centre Presse”, 9 maj 1990.
1992
Andrzej BARANOWSKI, Granice Fotografii, „Przegląd Polski”, 22 październik 1992.
1993
„Arché” 1993, nr 4-5 – publikacja cyklu Trudno jest jednak zatrzeć wszystkie ślady
Bruce CHECEFSKY, Contemporary Polish Photography, „Obieg”1993, nr 45-46.
Agnieszka RĘDZIŃSKA, Wspomnienia cioci Klimci, „Gazeta Morska” (dodatek do „Gazety Wyborczej”), 17 kwietnia 1993.
Maciej TOPOROWICZ, W poszukiwaniu straconego czasu, „Przegląd Polski”, 29 kwiecień 1993.
1994
Maciej TOPOROWICZ, Po raz setny w PAAS-ie, „Przegląd Polski”, 20 stycznia 1994.
„Arché” 1994, nr 6.
„Arché” 1994, nr 7 – publikacja 16 zdjęć z cyklu Archiwum Zdjęć Dawnych.
1995
Barbara KOSIŃSKA, katalog wystawy Anny Beaty Bohdziewicz, Katowice 1995. Następnie przedruk w: Pologne. Les années mirages. Julia Pirotte. Anna Beata Bohdziewicz, Liège 2002.
Blandine CHAVANNE w: Collection, fin XXe. Douze ans d’acquisition d’art contemporain en Poitou-Charentes, 1995.
1996
Artur NICHTHAUSER, Wnuka opowieść o stryju, „Dziennik Pojezierza”, grudzień 1996.
1998
Marek GRYGIEL, katalog wystawy Odwiedziny, Wilno, czerwiec 1998.
Dorota JARECKA, Uciec ze świata, „Gazeta Wyborcza”, 28 kwietnia 1998.
Marek GRYGIEL, Odwiedziny w Wilnie, „Gazeta Wyborcza”, 16 czerwiec 1998.
B. T., Odwiedziny, „Znad Wilii” 1998, nr 16.
Halina JOTKIAŁŁO, Odwiedziny Mariusza Hermanowicza i Wojciecha Prażmowskiego, „Kurier Wileński”, 12 czerwiec 1998.
1999
Marek GRYGIEL, katalog wystawy Blisko i daleko, Mińsk, 1999.
Nelli BIEKUS, Prażmowski i Hermanowicz. Filozofia spojrzenia, katalog wystawy Blisko i daleko, Mińsk, 1999.
Jerzy LEWCZYŃSKI, w: Antologia Fotografii Polskiej 1839 – 1989, wydawnictwo Lucrum, 1999.
2000
Ewa MAZGAL, Dwie połówki chłopaka z Zatorza, „Gazeta Olsztyńska”, 29 września – 1 października 2000.
2001
„Fotografia” 2001, nr 7 – publikacja cyklu Teraz i kiedyś.
2002
Krzysztof JURECKI, Utrwalić czas. Wyjść poza ograniczenia fotografii. Katalog wystawy Czas w fotografii. Czas fotografii, grudzień 2001 – luty 2002, Częstochowa.
Krzysztof JURECKI, Utrwalić czas, „Exit” 2002, nr 1.
Marek GRYGIEL, katalog wystawy Wilno, a jednak, Warszawa 2002.
Stefan FIGLAROWICZ, zaproszenie na wystawę Wilno, a jednak..., Gdańsk 2002.
Aka, „Gazeta Wyborcza”, 11 października 2002.
„Fototapeta” 2002, nr 1 – publikacja 5 zdjęć z wystawy Wilno, a jednak….
2003
Lech LECHOWICZ, Fotografia jako spojrzenie z okna, [w:] katalogu wystawy Mariusz Hermanowicz. Fotografie 1968 – 2002, Częstochowa 2003. Tekst dostępny na łamach „Fototapety” – https://fototapeta.art.pl/2003/mhc.php
Wojciech WILCZYK, Tu i teraz Mariusza Hermanowicza., „Fototapeta” 2003, http://fototapeta.art.pl/2003/mhc.php
Janusz MIELCZAREK, Zapis nieobecności, „Kwartalnik częstochowski” 2003, nr 10, s. 33 oraz nr 12, s. 46-48.
Zbigniew TOMASZCZUK, Świadomość kadru. Szkice z estetyki fotografii, Września 2003, s. 105 i 109.
Patrick LÉON, tekst w katalogu wystawy Wilno, Vilne, Vilna, Vilnius…, Galeria B&B, Bielsko–Biała 2003.
2004
Mariusz Hermanowicz. Fotografia, katalog wystawy, Galeria „Pusta” – Górnośląskie Centrum Kultury, marzec – kwiecień 2004, red. J. Byrczek, Katowice 2004.
Łukasz KAŁĘBASIAK, Znamy ten kąt, „Gazeta Wyborcza”(wydanie Katowice–Bielsko–Biała), 6 marca 2004.
Marek GRYGIEL, tekst w katalogu wystawy Obnażanie, lipiec 2004.
Stach SZABŁOWSKI, Obnażający i obnażające (się), „Warszawski Informator Kulturalny”, jesień 2004.
Adam SOBOTA, Konceptualność fotografii, Bielsko-Biała 2004, s. 58.
AN, Mieszkanie według Hermanowicza, „Dziennik Polski”, 13 października 2004.
Marta MISKOWIEC, Jego wymarzone M, „Gazeta Wyborcza”(wydanie Kraków), 19 października 2004.
Marta MISKOWIEC, Mieszkanie, Biuletyn Fotograficzny, 2004, nr 10.
Alicja CICHOWICZ, Obnażanie, czyli soma i psyche kobiety, „Arteon” 2004, nr 10.
Małgorzata TOMCZAK, Między wyobrażeniami a rzeczywistością, „Architektura i biznes” 2004, nr 11.
B. T., The Body and the Soul, “New Warsaw Express”, 16 July 2004.
2006
Mikołaj TYM, Cykle we współczesnej fotografii, PWSFTviT w Łodzi, praca magisterska napisana pod kierunkiem prof. Józefa Robakowskiego.
Joanna KINOWSKA, Konceptualizm i medializm w polskiej fotografii lat siedemdziesiątych, Uniwersytet kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, praca magisterska pod kierunkiem dr hab. Joanny Sosnowskiej.
2007
Marta MISKOWIEC, Loża, publikacja towarzysząca Krakowskiej Dekadzie Fotografii, 18/04-27/04/2007.
Katarzyna MADZIAŁA, praca magisterska poświęcona twórczości Mariusza Hermanowicza, PWSFTviT w Łodzi, praca napisana pod kierunkiem prof. Wojciecha Prażmowskiego, 2007.
Mariusz HERMANOWICZ, esej w: Światło i mrok. Eseje o fotografii hiszpańskiej, red. Tomasz FERENC, Joanna STUDZIŃSKA, Łódź 2007.
2008
Marek BARAŃSKI, Mariusz Hermanowicz nie żyje, „Gazeta Olsztyńska”, 15 października 2008.
Magdalena RYBAK, Okno Fotografa, „Tygodnik Powszechny” 2008,nr 42.
Marta PRZYBYŁO, Powstało już tyle zdjęć, Art & Business 2008, nr 11.
Bogdan KONOPKA, Życie jest za krótkie, by żyć tylko raz…, „Biuletyn Fotograficzny”, 2008, nr 12.
Marek MAK-GOŁOWACZ, Odszedł Mariusz Hermanowicz, „Foto”, 2008, nr 11.
2009
Lech LECHOWICZ, Fotografia jako podróż, „Fotografia” 2009, nr 28.
Anna THEISS, Brawurowy portret „Stryja Piotra”, „Dziennik”, 23 marca 2009.
Bogdan KONOPKA, III Fotoart Festival w Bielsku-Białej, „Fotografia” 2009, nr 31.
2010
Anna BRZEZIŃSKA-CZERSKA, Kadry z czwartego piętra, „Rzeczpospolita”, 12 listopada 2010.
2012
Tomasz FERENC, Artysta jako obcy. Socjologiczne studium artystów polskich na emigracji, Łódź 2012, (Hermanowicz był jednym z artystów, z którymi autor przeprowadzał wywiady),https://wydawnictwo.uni.lodz.pl/wp-content/uploads/2016/04/Ferenc-Artysta.pdf
Marianna MICHAŁOWSKA, Foto-teksty. Związki fotografii z narracją, Poznań 2012, s. 440.
„A5 Magazine” 2012, 12, opublikowane 4 zdjęcia z cyklu Testament
2013
Wojciech Wilczyk, Fotografia na tropie PRL, „Teksty drugie” 2013, nr 3, 164-174 (fragment o Hermanowiczu na s. 166).
2015
Album Qu’est-ce que la photographie? towarzyszący wystawie o tej samej nazwie w Galerie de Photographies, Centrum Pompidou, Paryż.
F.C., La photo dans tous les sens, “Télérama Sortir”, 1er – 7 avril 2015.
Anne-Claire MEFFRE, Interview de C. Chéroux et K. Ziebinska-Lewandowska, „l’Œil de la Photographie”, 18 mars 2015.
Caroline RUNGGER, katalog wystawy Une énigme insoluble, galerie Vanessa Quang, Paris.
2016
Adam Mazur, Mariusz Hermanowicz. Ślady, 1977, [w:] Ruiny Warszawy. Fotografie z lat 1915 – 2016, red. Łukasz Gorczyca, Michał Kaczyński, Warszawa 2016, s. 295-297.
2017
Mariusz Hermanowicz. Ktoś kogo nie znam, publikacja towarzysząca wystawie Mariusz Hermanowicz. Do czego może służyć fotografia?, Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego w Warszawie, 24.11.2017-17.12.2017, kurator i autor eseju: Tomasz Ferenc, Fundacja Archeologia Fotografii, Warszawa 2017.
2019
Witold KANICKI, Kolorowe automobile, Wirtualne Muzeum Fotografii, Fundacja Archeologia Fotografii, 1 lutego 2019, https://fotomuzeum.faf.org.pl/article/44
2022
Milena ROSIAK, Fototekstualne genealogie. Sztuka wizualna Mariusza Hermanowicza, „Bliza. Gdyński Kwartalnik Artystyczny” 2022, nr 3.
2024
Weronika KOBYLIŃSKA, Widok na niecodzienność, „Fotografia” 2024, nr 46.
FOTOTAPETA
Na stronie magazynu „Fototapeta” odnajdziemy podstronę poświęconą Hermanowiczowi wraz z relacjami z jego wystaw z lat 1998-2004, analizami niektórych prac oraz wyborem korespondencji z galerii i festiwali fotograficznych we Francji, które artysta publikował regularnie na łamach pisma: https://fototapeta.art.pl/arty/hermanow.html
Powyższe zestawienie publikacji zostało opracowane na podstawie bibliografii spisanej przez artystę, a następnie uzupełnianej przez jego rodzinę. Lista jest sukcesywnie aktualizowana. Wszelkie wskazówki, uwagi, propozycje uzupełnień prosimy kierować na mail: fundacja@faf.org.pl.