ciało / znikanie

To jedna z wielu serii, powstałych w pierwszej połowie lat 80., do których pozował Antoni Zdebiak. Wykonana została w mieszkaniu artysty. Autor uzyskał efekt znikania, poruszając poszczególnymi częściami ciała z prędkością uniemożliwiającą zarejstrowanie ostrego i wyraźnego obrazu. W kolejnym etapie nad wybranymi kadrami pracował w ciemni, pozbywając się kolejnych elementów obrazu.
Fotografia służyła Antoniemu Zdebiakowi jako medium do zgłębiania rzeczywistości i siebie samego. W cyklu tym, badał możliwości samej fotografii, przede wszystkim jednak była to forma poszukiwania i autorefleksji. Można tę serię interpretować jako próbę wizualizacji upływającego czasu lub lęku przed śmiercią. Dużo trafniejsza wydaje się jednak interpretacja, którą nasuwa tytuł płyty Budki Suflera „Czas Czekania, Czas Olśnienia” (1984), na okładkę której zdjęcia został wykorzystane. „Pojawiające się różne członki to właśnie olśnienia - pisze syn artysty, Jakub Zdebiak - pulsowanie olśnień, które przychodzą z bieli, olśnień o człowieku, ale chyba nigdy o całym człowieku, zresztą nie do końca wyraźnie”.
Do projektu Antoni Zdebiak wykonał dziesiątki zdjęć, część odbitek malował czarnym lub różowym rapidografem. Piętnaście podkleił na kartonie, w jednakowym formacie, widoczne na niektórych reprodukcjach ciemniejsze plamy, to ślady kleju.
Seria powstała w 1984 r. Praca nie ma tytułu, jednak roboczo nazywana była przez autora „Ciało/Body” (taki opis widnieje na obwolutach, w których znajdowały się negatywy z tego projektu).