
Krajobrazy, które znikają na naszych oczach – nowa wystawa w Fundacji Archeologia Fotografii w ramach Warsaw Gallery Weekend zatytułowana Wzdłuż milczącej fali – nie pozwala przejść obok natury obojętnie.
Wernisaż już w czwartek, 18 września, godz. 18 – w Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie
Jak wygląda pejzaż po końcu świata? Czy sztuka może spróbować zmierzyć się ze skutkami kryzysu klimatycznego? Wystawa w Fundacji Archeologia Fotografii w ramach Warsaw Gallery Weekend łączy archiwalne prace mistrzów polskiej fotografii z najnowszymi realizacjami współczesnej artystki Ewy Doroszenko, tworząc wielowarstwową opowieść o kruchości otaczających nas ekosystemów.
Ewa Doroszenko wychodzi od klasycznego motywu pejzażu – jednego z najstarszych tematów w historii sztuki – by podważyć jego utrwalony, romantyczny charakter. Inspiracją dla artystki stają się fotografie klasyków: Lucjana Demidowskiego (ur. 1946), Zbigniewa Dłubaka (1921-2005), Mariusza Hermanowicza (1950-2008), Marka Piaseckiego (1935-2011) i Antoniego Zdebiaka (1951-1991), przechowywane w archiwum Fundacji Archeologia Fotografii. Każda z tych postaci miała inną osobowość artystyczną, ale w archiwach wszystkich tych twórców odnajdujemy wątek przyrody – zaniedbanej, zniewolonej przez człowieka, próbującej wzrastać i funkcjonować na przekór wyzwaniom, jakie rzuca jej ludzka cywilizacja.

Zbigniew Dłubak, [Bez tytułu], ok. 1995 © Armelle Dłubak / Fundacja Archeologia Fotografii
Ewa Doroszenko, zamiast dokumentować konkretną florę czy miejsca, konstruuje nowe, nieistniejące krajobrazy metodą kolażową, scalając wydrukowane obrazy delikatnymi szpilkami. Trójwymiarowe obiekty artystki bazują na zdjęciach cyfrowych (zaczerpniętych z internetu czy wirtualnych map), przedstawiających przyrodniczo cenne miejsca z całego świata – obszary, którym grozi ekspansja człowieka. Inspiracją dla Doroszenko jest filozofia Arne Næssa, twórcy koncepcji „głębokiej ekologii”. Artystka nie ogranicza się jedynie do komentowania kryzysu klimatycznego, lecz stawia pytania o jego przyczyny.

Ewa Doroszenko, How to Travel 1, obiekt fotograficzny (drewno, fotografie na papierze, pianka poliuretanowa, szpilki), 50 x 50 x 7 cm, 2019, dzięki uprzejmości artystki
Od fotografii ku strefie dźwięków
Artystka podczas wystawy w FAF bada przesuwające się granice między naturą a technologią, wprowadzając elementy pejzażu dźwiękowego. Łącząc postfotografię, dźwięk i narzędzia cyfrowe, Doroszenko tworzy specjalnie na potrzeby wystawy nową instalację zatytułowaną tak, jak sama ekspozycja. Wzdłuż milczącej fali zachęca do spojrzenia na świat z perspektywy ekocentrycznej – opartej na współzależności gatunków i współistnieniu w delikatnej sieci powiązań. Dzięki uwzględnieniu w narracji artystycznej bodźców akustycznych, w odbiór wystawy mogą w pełni włączyć się osoby z różnorodnymi typami percepcji i z niepełnosprawnościami wzroku. Publiczność zachęcana jest do kontemplacji i zgromadzenia się wokół autentycznych dźwięków natury.
Ewa Doroszenko – artystka intermedialna, doktor sztuk plastycznych, mieszka i pracuje w Warszawie. Absolwentka Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2019 i 2024 oraz laureatka wielu międzynarodowych konkursów, m.in. Preview – Fait Gallery Brno 2016, Debuts 2018 – doc! photo magazine, Debut 2018 – Lithuanian Photographers Association oraz finalistka m.in. Noorderlicht International Photo Festival 2021, Kranj Foto Fest 2021, International Festival of Photography FIF BH – Brazil 2020, Athens Digital Arts Festival 2020, GENERATE! Festival for Electronic Arts 2019, Der Greif and the World Photography Organisation open call 2018, FILE Electronic Language International Festival Sao Paulo 2015. Uczestniczka międzynarodowych rezydencji artystycznych, m.in. Hangar Barcelona w Hiszpanii, Kunstnarhuset Messen Ålvik w Norwegii, Atelierhaus Salzamt Linz w Austrii, The Island Resignified Lefkada w Grecji, Pragovka Gallery Praga w Czechach, Klaipeda Culture Communication Center na Litwie, Petrohradska Kolektiv Prague w Czechach, Re_Act contemporary art laboratory w Portugalii. Swoje projekty prezentowała na licznych wystawach indywidualnych oraz w duecie (z Jackiem Doroszenko), m.in. w Muzeum Współczesnym Wrocław, Fait Gallery w Brnie, Pragovka Gallery w Pradze, Exgirlfriend Gallery w Berlinie, Foto Forum w Bolzano, Instytucie Polskim w Düsseldorfie, Galerii Propaganda w Warszawie, Instytucie Fotografii Fort w Warszawie, Galerii Miejskiej bwa w Bydgoszczy, Narodowym Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu, Fundacji Rodziny Staraków w Warszawie. Prace Ewy Doroszenko znajdują się w wielu kolekcjach sztuki, m.in. w kolekcji Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, Hotelu Raffles Europejski w Warszawie, Dolnośląskiego Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Krupa Art Foundation we Wrocławiu.
***
Wystawa jest prezentowana w ramach Warsaw Gallery Weekend 2025 (WGW+), czyli największego festiwalu sztuki współczesnej w regionie
Wernisaż wystawy: czwartek, 18 września, godz. 18 – w Fundacji Archeologia Fotografii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie
Wydarzenia towarzyszące wystawie, w ramach programu WGW:
– Performans dźwiękowy Milcząca fala wszystkich istot Jacka i Ewy Doroszenko – 20 września, godz. 14
– Warsztat Memorylab. Jak dbać o archiwalną i kolekcjonerską fotografię? – 21 września, godz. 10
– Wykład prof. Ewy Bińczyk – badaczki specjalizującej się w filozofii społecznej, etyce środowiskowej i badaniach nad antropocenem – 28 września, godz. 11:30
Fundacja Archeologia Fotografii, ul. Chłodna 20, Warszawa
Wystawa realizowana jest w ramach programu „Społeczne Centrum Fotografii Chłodna 20”
Czas trwania wystawy: 19.09–09.11.2025
Wstęp wolny
Godziny otwarcia
W trakcie WGW: 19-21.09 w godzinach 11-19.
Po WGW (od 22.09):
- pon.–czw. 11:00–17:00
- pt. 15:00–19:00
- sob.–ndz. 11:00–19:00
▪️ Patroni medialni: Polskie Radio RDC , TVP Kultura, TVP Historia, Kwartalnik Fotografia
▪️ Projekt współfinansuje: m.st. Warszawa, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
▪️ Partner technologiczny: Fujifilm
▪️ Partner wystawy: Stadler Form
▪️ Partner: Fundacja Totalizatora Sportowego

KOLOFON
- Kuratorka: dr Weronika Kobylińska / FAF
- Wsparcie merytoryczne: Mikołaj Chmieliński, Kamila Kobus / FAF
- Digitalizacja: Michalina Kacperak, Alicja Lesiów / FAF
- Koordynacja: Aleksandra Pikulska / FAF
- Konserwacja: Anna Pomorska
- Produkcja: QPrint
- Montaż: Mateusz Wierzbicki / Willow Service
- Tłumaczenie na polski język migowy: Magda Schromová
- Identyfikacja wizualna: Ewa Doroszenko
