Zbigniew Dłubak (1921-2005), jeden z najważniejszych polskich fotografów powojennej awangardy, nad tematem aktu zaczął pracować około 1958 roku. Akt kobiecy pozostał głównym motywem w jego twórczości fotograficznej do końca jego aktywności artystycznej. Nie był on jednak nigdy uważany za specjalistę od aktu. Paradoks ten można tłumaczyć tym, że akty Dłubaka były zawsze poddane logice modernizmu – służyły wypowiedziom na temat języka fotografii, struktury powstawania i odczytywania znaczeń czy mechanizmów działania odbioru wzrokowego.
27 września (piątek) 2013, o godzinie 19.00, w ramach Warsaw Gallery Weekend odbędzie się otwarcie wystawy: Zbigniew Dłubak, Struktury ciała.
Zbigniew Dłubak (1921-2005), jeden z najważniejszych polskich fotografów powojennej awangardy, nad tematem aktu zaczął pracować około 1958 roku. Akt kobiecy pozostał głównym motywem w jego twórczości fotograficznej do końca jego aktywności artystycznej. Nie był on jednak nigdy uważany za specjalistę od aktu. Paradoks ten można tłumaczyć tym, że akty Dłubaka były zawsze poddane logice modernizmu – służyły wypowiedziom na temat języka fotografii, struktury powstawania i odczytywania znaczeń czy mechanizmów działania odbioru wzrokowego.
Zagadnienia te wysuwane na pierwszy plan, przesłaniały fakt, że owe teoretyczne rozważania prowadzone są na fotografiach nagiego kobiecego ciała. Wystawa wydobywa te właśnie wątki z obszernego dorobku artysty. Wybór prac z lat 1970-1978, p.t. Gestykulacje, które były wykonane w bardzo wielu wariantach z wieloma modelkami oraz szkice i dokumentacja trzech instalacji fotograficznych p.t. Ikonosfery, które powstawały w latach 1967-1971, pokazuje wyjątkowo konsekwentną i rygorystyczną pracę z kobiecym ciałem.
Wystawa, w szerszej wersji, po raz pierwszy prezentowana była w ramach programu głównego tegorocznego festiwalu Photoespaña w Madrycie.
Wernisaż: 27 września 2013
Wystawa czynna do: 30 października 2013
Galeria FAF, ul. Andersa 13, klatka VII, domofon 112, Warszawa
Kuratorka: Karolina Ziebinska-Lewandowska
Aranżacja: Jan Strumillo
Wystawie towarzyszy obszerny katalog:
pod redakcją Karoliny Ziebińskiej-Lewandowskiej z esejem Chantal Pontbriand
Projekt graficzny: Jakub Certowicz
Wersje językowe: angielska – polska – hiszpańska
Objętość: 224 strony
www.warsawgalleryweekend.pl