Kiedy: 28.09.2025, 11:30 (niedziela)
Gdzie: Fundacja Archeologia Fotografii, ul. Chłodna 20, Warszawa
Wstęp: bezpłatny
Język: polski
Wykład dostarczy uczestnikom_czkom narzędzi pojęciowych do refleksji nad relacjami człowiek–przyroda i przybliży zaplecze metodologiczne wystawy „Wzdłuż milczącej fali” realizowanej w ramach Warsaw Gallery Weekend i Społecznego Centrum Fotografii Chłodna 20.
Epoka człowieka to epoka ryzyka planetarnej destabilizacji i nieodwracalnych strat środowiskowych. Tracimy gatunki, ekosystemy i krajobrazy. Raporty o systemach Ziemi oraz fotografie – zarówno artystyczne, jak i reportażowe – ukazują, jak niewiele czasu pozostało na skuteczną dekarbonizację gospodarki globalnej.
W naukach humanistycznych kwestionujemy dotychczasowe rozumienie postępu i relacji człowieka do przyrody. Wiedza antropocenu często prowadzi do rozpaczy.
Czy w tym kontekście możliwa jest konstruktywna, nie-naiwna, oparta na danych naukowych nadzieja? Podczas spotkania spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie.
Prelegentka – prof. dr hab. Ewa Bińczyk zajmuje się współczesną filozofią nauki i techniki, studiami nad nauką i technologią, socjologią wiedzy naukowej i kontrowersjami w nauce. Obecnie prowadzi badania w zakresie retoryki środowiskowej, ekonomii ekologicznej, dewzrostu i problemu marazmu antropocenu. Jest autorką książek: Socjologia wiedzy w Biblii (Nomos 2003), Obraz, który nas zniewala (Universitas 2007), Technonauka w społeczeństwie ryzyka (UMK 2012), Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu (PWN 2018, tłum. na ros. 2022, tłum na ukr. 2023, 2019 nominacja do Nagrody im. Długosza, jedna z „20 książek do czytania w XXI wieku” – Lista Międzynarodowego Czytania akcji „Polityki” i Teatru Studio). Ostatnia książka to Uspołecznianie antropocenu. Ekowerwa i ekologizowanie ekonomii (UMK 2023, nominowana do Nagrody Marcina Króla w roku 2025). Członkini Rady Ekspertów Greenpeace Polska, Rady Ekspertów Koalicji Klimatycznej i Rady Fundacji Edukacji Klimatycznej.

Fot. wyróżniająca: Mariusz Hermanowicz Z serii „Z pola walki”, 1984-87, odbitka żelatynowo-srebrowa, © M. Hermanowicz / FAF
Wykład współfinansowany przez Biuro Kultury m. st. Warszawy

