"Pierwotne brzmienie: audiowizualny storytelling oparty na praktykach reuse" - cykl wydarzeń

Fundacja Archeologia Fotografii od lat bada i upowszechnia dziedzictwo fotograficzne, odsłaniając zapomniane narracje wizualne i konteksty historyczne. Projekt „Pierwotne brzmienie: audiowizualny storytelling oparty na praktykach reuse” poszerza tę aktywność o wymiar dźwiękowy, łącząc archiwalne myślenie o obrazie z eksperymentami na polu muzyki elektronicznej.

Zapraszamy do cyklu spotkań których autorem jest Bartłomiej Talaga – artysta audiowizualny, którego praktyka wyrasta z fotografii, a dziś obejmuje także działania soundartowe. W swojej twórczości Talaga traktuje obraz i dźwięk jak warstwy pamięci – materiał do odkrywania, ponownego użycia i twórczej reinterpretacji. „Pierwotne brzmienie” nawiązuje do archeologii muzyki elektronicznej, przywołując pierwsze próby syntezy głosu i łącząc je z nagraniami terenowymi oraz działaniami na żywo.

Harmonogram wydarzeń

  • 7 października 2025 – Koncert audiowizualny godz. 18:00

Premierowa prezentacja nowych kompozycji stworzonych specjalnie dla Fundacji Archeologia Fotografii, w kontekście kolekcji oraz aktualnej wystawy. Wczesne tradycje syntezy dźwięku spotkają się z autorskimi nagraniami, organicznymi kompozycjami i improwizacją elektroakustyczną.

  • 14 października 2025 – Warsztaty 10:00 – 17:00 

Praktyczne zajęcia z pracy nad dźwiękiem i obrazem w duchu reuse – od archiwalnych źródeł po współczesne narzędzia cyfrowe. Open call – obowiązują zapisy poprzez formularz Google 

  • 21 października 2025 – Webinar online

Otwarta prezentacja procesu twórczego i dyskusja o możliwościach łączenia fotografii archiwalnej z eksperymentalnym dźwiękiem. Sesja feedbackowa z powstałych na warsztatach projektów. 


Przebieg warsztatów

– Wprowadzenie Online – 10.10.2025, godz. 19:00 – 21:00
Omówienie koncepcji i wstępne zaznaczenie narzędzi twórczych, które będą czekać na uczestników warsztatów. Obecność nie jest konieczna, ale na pewno pomoże lepiej wejść w cały proces warsztatów stacjonarnych. Spotkanie zostanie nagrane dla ewentualnych nieobecnych. Dobrze jest wziąć udział osobiście by móc włączyć się w rozmowę i zadać pytania.

– Warsztaty stacjonarne w siedzibie Fundacji Archeologia Fotografii – 14.10.2025,
godz. 10:00–17:00

  • Wprowadzenie i prezentacja narzędzi [ok 1h]
    – analogowe miksery wideo, systemy modularne, generatory obrazu, odtwarzacze kaset video (VHS) i audio (MC)
    – skonfigurowane stanowiska cyfrowe do przetwarzania i montażu (Arena, Vuo, Davinci Resolve)
    – intuicyjne instrumenty elektroakustyczne wraz z interfacem do nagrywania
  • Eksperyment i praca własna [5h]

 – Planowanie pracy i przegląd  udostępnionych archiwaliów lub na materiałach własnych,
[Wybór materiałów 1-1,5 h]
– Planowanie pracy i tworzenie krótkich klipów wideo, „zamrożonych” kadrów fotograficznych i nagrań audio [Praca z wykorzystaniem przygotowanych narzędzi]
– ewentualna praca z AI jako kreatywnym asystentem
[Testowanie rozwiązań Ai]

przerwa obiadowa – we własnym zakresie 

  • Kompozycja i podsumowanie [1h]
    – wybór i prezentacja rezultatów,
    [Wstępny lub finalny montaż, zebranie materiałów w finalnej formie]
    – przygotowanie do pokazu online.
    [Wyznaczenie elementów, które pozwolą dokończyć pracę w ciągu tygodnia]

Kto może wziąć udział w warsztatach?
Osoby zainteresowane obrazem, dźwiękiem, sztukami wizualnymi, eksperymentalnym wideo. Studenci szkół artystycznych, ale też pasjonaci chcący eksperymentować z obrazem i dźwiękiem mające podstawy związane z technologiami cyfrowymi.

  • Mile widziany własny komputer i podstawowe umiejętności montażu krótkich klipów wideo.
  • Na miejscu dostępne będą stanowiska z DaVinci Resolve i Adobe Premiere Pro. UWAGA! Należy przynieść własną kartę pamięci SD minimum 64GB i dysk aby zgrać materiały z warsztatów
  • Mile widziane własne materiały archiwalne np: zdigitalizowane fotografie, kasety video (VHS, Video8), kasety audio (MC) – będzie możliwość prostej digitalizacji za pomocą aparatu cyfrowego i odpowiedniego oświetlenia.

Ilość miejsc ograniczona ze względu na komfort pracy i ograniczoną przestrzeń warsztatową. Decyduje wypełniony formularz i ewentualne dostarczone portfolio.

Prowadzenie: Bartłomiej Talaga – artysta wizualny i soundartowy. Występuje na żywo, tworzy w przestrzeni muzyki intuicyjnej, swobodnie improwizowanej i muzyki konkretnej. Szeroko pojętą elektronikę wzbogaca akustycznymi pejzażami instrumentów o bogatym rezonansie. Autor projektów łączących fotografię, instalacje audiowizualne i muzykę eksperymentalną. Absolwent i wykładowca Szkoły Filmowej w Łodzi. W nauczaniu dzieli się własnym doświadczeniem – stawia na celowość i zasadność czynionych gestów, które mają prowadzić do osobistej i autentycznej wypowiedzi. Projektant książek fotograficznych i artbooków. W ostatnim czasie wydał premierową kasetę w labelu NaszeNagrania. Prowadzi pracownię Warsztat AV, gdzie bada i rozwija w polu sztuki/ przestrzeni akademickiej koncepcję współzależności dźwięku i obrazu.

Sfinansowane przez Unię Europejską NextGenerationEU – ze środków KPO, w ramach Inwestycji A2.5.1: Program wspierania działalności podmiotów sektora kultury i przemysłów kreatywnych, realizowanej przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.