Pole widzenia. Grupa Centrala / Wojciech Zamecznik

Zapraszamy na wernisaż wystawy Pole widzenia. Grupa Centrala / Wojciech Zamecznik, 19 kwietnia, godz. 19.00.
Fundacja Archeologia Fotografii w ramach projektu „Żywe archiwa” tym razem do współpracy zaprosiła Grupę Centrala. Należący do niej Małgorzata Kuciewicz i Simone De Iacobis na co dzień tworzą projekty architektoniczne i artystyczne mające swoje korzenie w XX-wiecznej awangardzie. Z perspektywy badaczy, projektantów, autorów rekonstrukcji historycznych wystaw spojrzeli na archiwum projektanta, grafika, plakacisty i fotografa Wojciecha Zamecznika. Na ekspozycji w galerii na Chłodnej 20 pokazują nie tylko, jak współczesne było jego myślenie o budowaniu wystaw w latach 60., ale także jak realizacje Zamecznika rezonują z ich własnymi koncepcjami dotyczącymi sztuki kreowania przestrzeni – publicznej, galeryjnej czy ekspozycyjnej.
Na potrzeby wystawy opracowali architekturę powtarzającą rozwiązania z wystawy „Wiek Oświecenia w Polsce” z 1952 roku, którą Zamecznik zaprojektował wspólnie z Maurycym Stryjeckim. W tak zaaranżowanej przestrzeni Kuciewicz i De Iacobis mówią o podstawowych elementach konstruowania wystaw – o choreograficznym wymiarze przestrzeni, anonsie plastycznym, fotofryzie, etelażu i reliefie przestrzennym. Do zobrazowania tych pojęć wybrali projekty, makiety i szkice z archiwum Zamecznika, m.in. projekty Pawilonu Węgla z 1948 roku czy wystawy z Międzynarodowych Targów w Mediolanie z 1958 roku.

Sami o doświadczeniu pracy nad „Polem widzenia” piszą tak:

„Analizując materiały archiwalne dotyczące projektów wystaw autorstwa Wojciecha Zamecznika – realizowanych samodzielnie lub wraz ze współpracownikami – możemy odczytać cały repertuar rozwiązań przestrzennych i plastycznych, które miały wzmacniać „doświadczenie” ekspozycji. „Zamecznikowe” wystawiennictwo eksperymentowało z charakterem przestrzeni, równoważąc jego funkcje informacyjne i estetyczne. Mnożąc środki artystyczne, którymi „atakowała” wystawa, starano się wpływać na poszerzenie zdolności percepcyjnych zwiedzających. Zamecznik, podobnie jak jemu współcześni, za każdym razem chciał uzyskać inną sumę wrażeń, inny charakter całości. „Pole widzenia” rozszerzano dzięki trójwymiarowości oprawy, łączeniu grafiki, fotografii i malarstwa w całość zmieniającą się / doświadczaną w „ruchu” – dzięki przemieszczaniu się widza, a nie, jak często dzisiaj, w oparciu o ruchomość multimediów. Dziś możemy domyślać się „fabuły” tych doświadczeń. Próbować zrekonstruować kolejne relacje widz–obiekt, obiekt–oprawa, a przede wszystkim relację widz–widz. Tę ostatnią można obserwować na niektórych z zachowanych zdjęć, ukazujących zwiedzających jako element kompozycji, składową w ruchu. Szczególnie cieszy zestawienie wydobytych z archiwum czarno-białych fotografii dokumentalnych z barwnymi projektami. Pokazane razem pozwalają rekonstruować w wyobraźni wystawy tak, jak projektował je Zamecznik i jak doświadczali ich widzowie – w kolorze. Przedstawiamy nasze odczytania „gramatyki wystaw”, której również to archiwum nas uczy, nasze subiektywne skojarzenia oraz pojęcia, które – wierzymy – warto przywracać”.

Digitalizacja archiwum Wojciecha Zamecznika współfinansowana ze środków Ministra Kultury
i Dziedzictwa Narodowego.

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego - logotyp

Program wystaw współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Miasto Stołecznie Warszawa - logotyp

POLE WIDZENIA. Grupa Centrala / Wojciech Zamecznik
otwarcie: 19 kwietnia, godz. 19.00
czas trwania: 20 kwietnia – 27 maja 2018
wystawa czynna codziennie w godz. 11.00-19.00
galeria Fundacji Archeologia Fotografii
ul. Chłodna 20
faf.org.pl

fot. W. Zamecznik, Wystawa pawilonu polskiego Metalexport na Międzynarodowych Targach, wg projektu W. Zamecznika, Mediolan, 1959© J. i S. Zamecznik / FAF

Translate »