Pejzaże
Pejzaże Chrząszczowej powstawały najczęściej podczas prywatnych spacerów i wycieczek: w Konstancinie, gdzie mieszkała do lat sześćdziesiątych, w Warszawie i w czasie podróży na Dolny Śląsk i Mazury. To w większości krajobrazy – jeziora, rzeki i lasy – z pośród, których szczególną uwagę zwracają zimowe zdjęcia Wisły i rzeki Jeziorki.
Powódź w Konstancinie, 1947
W 1947 roku wielka powódź roztopowa spustoszyła odbudowujący się po wojnie kraj.
Chrząszczowa przekazała raczej spokojny obraz tych wydarzeń, w przeciwieństwie do filmowego dokumentu Jerzego Bossaka, nagrodzonego na festiwalu w Cannes, oddającego dramat powodzi i dotkniętych nią mieszkańców. Chrząszczowa udokumentowała końcowy etap powodzi: ostatnie roztopy i wezbraną rzekę Jeziorkę w okolicach Starej Papierni. W rozlanej odnodze Jeziorki uchwyciła odbicie neogotyckiego kościoła pod wezwaniem NMP przy ulicy Piłsudskiego 54, projektu Józefa Piusa Dziekońskiego i Zdzisława Mączeńskiego. Chrząszczowa mieszkała w Konstancinie do lat sześćdziesiątych, kiedy przeprowadziła się do Warszawy na ulicę Polną.
czytaj więcej
Lód na Wiśle w Warszawie
Fotografie spływającej po Wiśle kry Chrząszczowa mogła wykonać najwcześniej zimą 1946 roku. Most Poniatowskiego, widoczny na dwóch zdjęciach, został odbudowany po wojnie i oddany do użytku w lipcu 1946.
czytaj więcej
Mazury, 1954
Jedna z fotografii mazurskich pejzaży jest opisana na rewersie pseudonimem Chrząszczowej „Stefan”. Malownicze widoki: suszące się sieci, połyskująca tafla jeziora, pola i lasy, to być może zbiór prób i propozycji na konkurs fotograficzny.
czytaj więcej
Karkonosze, Karpacz, 1971
Chrząszczowa podpisała zdjęcia poskręcanych korzeni i wygiętych konarów jako „przedziwne platany”. Powstały najprawdopodobniej w trakcie prywatnej podróży na Dolny Śląsk w 1971 roku. Chrząszczowa dokumentowała ten region, tzw. ziemie odzyskane: Wrocław, Jelenią Górę, Zieloną Górę, Kłodzko, już pod koniec lat czterdziestych.
czytaj więcej