Polesie - najsłynniejsze kadry
Dominujący w dwudziestoleciu nurt piktorialny narzucał fotografującym ograniczenia co do formy obrazu. Wśród najbardziej znanych i najczęściej publikowanych fotografii Chomętowskiej wpływ piktorializmu jest dobrze widoczny, jak choćby w statycznych kadrach, malarskim ujęciu tematów. Jednak posługiwanie się aparatem Leica i doskonała znajomość specyfiki Polesia dawały w efekcie zdjęcia wyjątkowe, często odchodzące od klimatu popularnych widokówek.
Do najbardziej znanych zdjęć Chomętowskiej należy niewątpliwie „Praczka”, jedno z wcześniejszych zdjęć fotografki, pokazywane na wystawie w Wilnie w 1933 roku. Świetna kompozycja, zbudowana z dwóch ukośnych linii oraz nietypowe ujęcie, przedstawiające postać tyłem, spodobało się współczesnym na tyle, że fotografka opublikowała je w zbiorowym wydawnictwie na temat Leici „Leica w Polsce” (1936), pokazywała je też na swojej indywidualnej wystawie w Warszawie (1936).
W przywoływanej publikacji Chomętowska zamieściła również „Kobietę Poleską”, wyjątkową ze względu na duże zbliżenie i doskonale uchwycone cienie.
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Kosiarz-poleski.jpg?fit=1200%2C796&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Praczka-1.jpg?fit=723%2C1080&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Solitude-samotnosc-jezioro-Cholcza.jpg?fit=1200%2C805&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/Wdowa-poleska.jpg?fit=715%2C1080&ssl=1)