Katarzyna Mirczak - wystawa eter

Mocne wejście na fotograficzną scenę zapewniła Katarzynie Mirczak seria Znaki specjalne zaprezentowana m.in. na Paris Photo w 2010 roku przez londyńskiego galerzystę Erica Francka (Eric Franck Fine Art). Chociaż Znaki specjalne nie były eksponowane w Polsce, to dostrzegła je również rodzima krytyka artystyczna. Jednak dopiero wystawa eter prezentowana premierowo w Fundacji Archeologia Fotografii pozwoli polskiej publiczności zapoznać się z twórczością Katarzyny Mirczak. eter składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza to utrzymana w znanym ze Znaków specjalnych rygorze formalnym seria zdjęć Narzędzia zbrodni. Druga to instalacja przestrzenna bazująca na prawie dwuletniej kwerendzie i badaniach archiwalnych prowadzonych w Zakładach Medycyny Sądowej w Krakowie i Wrocławiu. 
Wystawa czynna: 9 listopada – 10 stycznia 2013.  Wystawa dla widzów pełnoletnich.

Jeśli współczesne, barwne fotografie narzędzi są wariacją na temat klasycznego motywu martwej natury, to z kolei autorska instalacja przywodzi na myśl performatywne działania artystów związanych z Fundacją, którzy w ostatnich dwóch latach w sposób szalenie efektywny zmagali się z procesem „ożywiania archiwów”. W wypadku działań Katarzyny Mirczak, z wykształcenia archeolożki, mamy do czynienia z praktyką archiwum – bynajmniej nie metaforycznie – dotykającego tabu śmierci. ’Eter‘ to katalog sposobu, ewidencja umierania – mówi artystka. Chciałam to wszystko posegregować, nadać temu numer, oswoić, przyłapać na jakiejś powtórce, refrenie. Ale tu się nic nie powtarza. Nie ma reguł. Dziewczyna wychodzi z domu, bierze ze sobą sukienkę babci, wiesza się na niej w lesie.  Ktoś nagle umiera na ulicy, jakby po drodze.  Eksponowane na wystawie zdjęcia i archiwalia stanowią głos w dyskusji dotyczącej funkcjonowania w kulturze wizualnej obrazów śmierci. Czuję odpowiedzialność na wielu poziomach – komentuje kwestie moralne towarzyszące pracy nad wystawą artystka. Pracuję z dwoma dużymi kolekcjami, fotografie, które pokażę na wystawie to niewielki procent całości, która została podzielona na grupy, według metod klasyfikacji używanych przez medycynę sądową: śmierć z przyczyn naturalnych, rany cięte i kłute itd. Do każdego z tych działów, fotografie zostały dobrane takim kluczem, aby jednocześnie posiadły wartość historyczną – np. poprzez metodologię fotografowania – z drugiej strony, żeby razem stanowiły całość, jako zestaw.”  Prezentowane na wystawie eter nowe realizacje Mirczak to kontynuacja, ale także zdecydowane rozszerzenie działań artystki oraz szczególna puenta programu ożywiania archiwów prowadzonego przez Fundację. 
 

Katarzyna Mirczak – biogram >>>

Katarzyna Mirczak –  galeria >>>

Katarzyna Mirczak
ether
9 listopada – 10 stycznia 2013
wernisaż 8 listopada godz. 19.00
kurator: Adam Mazur