Popołudnie z fotografią

4 pażdziernika zapraszamy na Popołudnie z fotografią. Spotkanie odbędzie się w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, ul. Emilii Plater 51 w Warszawie, w godzinach 16.00-18.30 i będzie poświęcone prezentacji książek: Clément Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, wyd. Fundacja Archeologia Fotografii, 2014 i Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej, Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, wyd. Bęc Zmiana & Archeologia Fotografii, 2014.

 

PROGRAM:

16.00-17.00 – Rozmowa Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej i Adama Mazura
17.00-17.15 – przerwa 
17.15-18.30 –Rozmowa Clément Chéroux i Krzysztofa Pijarskiego (w jęz. angielskim)

 

Clément Chéroux, Wernakularne. Eseje z historii fotografii, wyd. Fundacja Archeologia Fotografii, 2014

Fundacja Archeologia Fotografii przedstawia pierwsze polskie tłumaczenie książki Clément Chéroux – jednego z najciekawszych współczesnych kuratorów i krytyków fotografii. W cyklu 7 inspirujących esejów autor opowiada historię jednej z najmniej zbadanych i najbardziej różnorodnych dziedzin fotografii – fotografii użytkowej i nieartystycznej. Clément Chéroux definiuje tę przepastną kategorię, do której zalicza m.in.: „fotografie naukowe, wojskowe i medyczne, zdjęcia etnograficzne, widoki z lotu ptaka, obrazy służące artystom jako dokumenty, architektom jako widoki, ubezpieczycielom jako dowody i tak dalej, lista rozlicznych zastosowań fotografii jest długa. Gdyby fotografie prasowe, modowe i reklamowe nie stanowiły osobnej kategorii, również można by je do tej listy dopisać”. W kolejnych tekstach dowiadujemy się: jak powstawała fotografia spirytystyczna i czemu służyła, w jaki sposób powstał „amator” w fotografii, czemu fotografowie jarmarczni niechętnie przyjmowani byli przez kolegów, co Georges Meliés wiedział o fotograficznych sztuczkach i ile artyzmu jest w pracach Eugene Atgeta?

Książkę dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Wydziału Kultury Ambasady Francji w Polsce w ramach Programu Wsparcia Wydawniczego BOY-ŻELEŃSKI .

 

Karolina Ziębińska-Lewandowska , Między dokumentalnością a eksperymentem. Krytyka fotograficzna w Polsce w latach 1946-1989, wyd. Fundacja Bęc Zmiana i Archeologia Fotografii, 2014 

Każdy, kto uprawiał fotografię w czasach PRL czy interesował się nią, wie, jak ważną rolę obok wystaw pełniły czasopisma.. Tytuły takie jak „Fotografia” czy „Obscura” pełniły funkcje podobne, jak w literaturze pismo „Literatura na Świecie”, a w filozofii i językoznawstwie „Teksty” – periodyki na bieżąco zapoznające odbiorców z dużą częścią najciekawszych zjawisk rodzimych i zagranicznych w danej dziedzinie. 
Bogato ilustrowana książka Karoliny Ziębińskiej-Lewandowskiej, przedstawia najciekawsze zjawiska z zakresu krytyki oraz powojennej fotografii. Autorka omawia zryw awangardowy po zakończeniu wojny, spory o kształt socrealizmu, fotomedializm, zagadnienia abstrakcji w fotografii, niezwykły rozwój reportażu fotograficznego oraz to jak o tych zjawiskach pisano. Publikacja ta wypełnia znaczącą lukę w opracowaniach polskiej historii fotografii czasów PRL. 

 

CLÉMENT CHÉROUX 
Jest głównym kuratorem fotografii w Centre Pompidou, historykiem i krytykiem sztuki. Był kuratorem licznych wystaw, w tym Le troisième œil. La photographie et l’occulte (Trzecie oko. Fotografia i okultyzm; Maison européenne de la photographie, 2004); La subversion des images. Surréalisme, photographie, film (Subwersja obrazów. urrealizm, fotografia film; Centre Pompidou, 2009); Shoot! La photographie existentielle (Shoot! Fotografia egzystencjalna; Rencontres d’Arles, 2010); Derrière le rideau. L’esthétique Photomaton (Za zasłoną. Estetyka Photomatonu; Musée de l’Élysée, 2012); Henri Cartier-Bresson (Centre Pompidou, 2014); Paparazzi (Centre Pompidou-Metz, 2014). Clément Chéroux jest też autorem bądź współautorem blisko dwudziestu książek na temat fotografii.

KAROLINA ZIĘBIŃSKA-LEWANDOWSKA
Jest kuratorką i historyczką fotografii, przez wiele lat związana z warszawską Zachętą, współzałożycielka i przez pięć lat prezeska fundacji Archeologia Fotografii. Autorka licznych wystaw, w tym: Dokumentaliski. Polskie fotografki XX wieku (Zachęta 2008), Allan Sekula. Polonia i inne opowieści (Zachęta 2011) , Krzysztof Pijarski „JL-KP” (Fotohof, Salzburg 2013), Struktury ciała / Estructuras del Cuerpo, Zbigniew Dłubak (PhotoEspana, Madryt 2013). Jest także autorką bądź współautorką kilkudziesięciu książek na temat fotografii m.in.: Kronikarki. Fotografie Warszawy 1945-1946 czy Zbigniew Dłubak. Struktury ciała / Estructuras del cuerpo / Body Structures”. Od marca 2014 jest kuratorką w dziale fotografii w paryskim Centre Pompidou. 

Książka ukazała się w serii kieszonkowej Wydawnictwa Bęc Zmiana.

 

Partnerem spotkania jest Culture.pl oraz Instytut Francuski i Wydział Kultury Ambasady Francji w Polsce.

     

Fotografia: Anonimowy fotograf jarmarczny, Strzelnica fotograficzna (1951) © zbiory prywatne, Paryż