Wystawy sklepowe i neony, 1955-1957
Warszawska prasa lat 50. była szczególnie wyczulona na problem wystawy sklepowych. Publicyści „Architektury” narzekali na zaniedbane witryny, nieatrakcyjne i źle oświetlone ekspozycje. Z myślą o urozmaiceniu parteru ulicy zachęcali do montowania markiz, daszków i witryn, które wciągałyby klientów do sklepu prosto z ulicy. Fotografie Sumińskiego to przegląd wystaw skonstruowanych z najprostszych materiałów: papieru, tektury i samych produktów będących w sprzedaży. Prasa piętnowała brak neonów, których obecność nadałaby miastu dynamiczny, metropolitarny charakter. W pierwszym numerze „Projektu” Aleksander Kobzdej postulował: „Tęsknimy do koloru w architekturze. (…) Narzekamy na smutek naszych niekolorowych wieczorów. Domagamy się barwnych neonów!”. Sumiński sfotografował m.in. świetlne reklamy PZU i kolejki WKD, restauracyjny szyld i witrynę sklepu jubilerskiego.
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00003_2.jpg?fit=294%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00004_2.jpg?fit=295%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00010_0.jpg?fit=300%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00011.jpg?fit=300%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00012.jpg?fit=293%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00013.jpg?fit=294%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00014_0.jpg?fit=294%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00028.jpg?fit=294%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00073.jpg?fit=290%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00084.jpg?fit=297%2C300&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00085.jpg?fit=300%2C293&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/00092.jpg?fit=297%2C300&ssl=1)