Porządkowanie negatywów nitrocelulozowych
Jedną z pierwszych czynności przy pracy nad negatywami Zbigniewa Dłubaka było oddzielenie materiałów wykonanych na podłożu nitrocelulozowym. Wśród nich znajdowały się najcenniejsze negatywy – około 100 klatek pierwszych fotografii wykonanych przez artystę w 1947 i 1948 roku, czyli eksperymentalna seria pokazywana na wystawie indywidualnej w Klubie Młodych Artystów i Naukowców w Warszawie oraz na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie. Już w momencie objęcia opieką archiwum negatywy te były częściowo zdegradowane. Natychmiast została wykonana digitalizacja, każda klatka otrzymała ręcznie robioną papierową obwolutę, by oddzielić je od siebie i spowolnić proces degradacji. Dodatkowo, w związku z rangą materiału, zostały wykonane z negatywów barytowe odbitki. Próby wykonania analogowych kopii negatywów wypadły niezadowalająco.
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/brakujace_negatywy_nitrocelulozowe_znalezione_w_archiwum_dlubaka_0.jpg?fit=300%2C169&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/02_5.jpg?fit=300%2C250&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/03_7.jpg?fit=300%2C206&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/06_3.jpg?fit=300%2C199&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/01_7.jpg?fit=300%2C220&ssl=1)
![](https://i0.wp.com/faf.org.pl/wp-content/uploads/2020/09/IMG_3072_0.jpg?fit=300%2C231&ssl=1)