Wystawa Harrego Weinberga

Na wystawie Karuzela pokazujemy 45 zdjęć Harry’ego Weinberga z lat 1966–1973, wykonanych do wschodniej edycji miesięcznika „Polska” („Polsza”). 
Fundacja Archeologia Fotografii zajmuje się cyfrowym archiwum autora od 2020 roku. Jest to pierwsza odsłona dorobku Weinberga w galerii przy ul. Chłodnej 20 w Warszawie, większość zdjęć będzie wystawiana po raz pierwszy poza kontekstem prasy.

„Polsza” była czasopismem przeznaczonym do dystrybucji w Związku Radzieckim i państwach bloku wschodniego. W bogato ilustrowanych fotografiami artykułach prezentowano osiągnięcia PRL w dziedzinie przemysłu, nauki i kultury, a także życie społeczne. W ciągu 11 lat pracy w miesięczniku Weinberg zrealizował fotoreportaże do ok. 200 artykułów o różnorodnej problematyce. Do jego ulubionych tematów należało zwłaszcza dokumentowanie imprez studenckich i muzycznych. W archiwum autora znajdują się setki zdjęć z Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, z Piwnicy Artystycznej Kurylewiczów i Piwnicy pod Baranami, czy wydarzeń w studenckim Klubie Stodoła. Już wtedy Weinberg fotografował gwiazdy polskiej sceny muzycznej, co po odejściu z redakcji w 1976 roku rozwinął w działaniach spółki Czudowski & Weinberg (portrety, zdjęcia do okładek płyt).

Fotografie Weinberga są pełne ruchu, o dużej dawce sytuacyjnego humoru, zarówno gdy fotografuje on gwiazdy sceny muzycznej, przechodniów na ulicach Warszawy, jak i oficjalne parady wojskowe. Jak pisze Kamila Dworniczak w tekście do książki towarzyszącej wystawie: 

Mamy raczej do czynienia z obserwacją człowieka w chwili dekoncentracji, nieuwagi, przypadkowego gestu, poruszenia, wpisanego w otoczenie. Kompozycyjny rygor jest przełamywany na rzecz spontaniczności napotkanej sytuacji. Efekt surowości, niekiedy nawet pewnej nonszalancji, wydaje się podkreślać ceniona przez fotografa ziarnistość odbitek, a także praca na wysokoczułych filmach, umożliwiających operowanie światłocieniem, uchwycenie zarysu sylwetek w półcieniu. Strategia fotografa – nieobca klasykom fotoreportażu, jednak nie zawsze stosowana w takim zakresie – przypomina nieustanne odwracanie się od obiektu głównego, czyli artysty na scenie, oficjalnej delegacji, ku publiczności, odruchowym reakcjom widzów.

Harry Weinberg (ur. 1940)

Edukację fotograficzną zaczynał w Technikum Fototechnicznym przy ul. Spokojnej w Warszawie, gdzie uczył się m.in. z Markiem Karewiczem i Zofią Nasierowską. Pod koniec lat 50. pracował krótko jako instruktor fotografii w warszawskim Pałacu Młodzieży. Ważnym i formującym doświadczeniem na początku lat 60. była dla niego praca z Edwardem Hartwigiem (jako asystent), podczas której uczył się fotografować teatr i zdobywał cenne umiejętności techniczne.
W 1962 roku w konkursie tygodnika „Stolica” Weinberg otrzymał pierwszą ważną w swojej karierze nagrodę za fotografię Skojarzenia jezdni.
Na początku 1963 roku został zatrudniony jako zastępca kierownika laboratorium fotograficznego w wydawnictwie Polonia. Tam uczestniczył w procesie selekcji i postprodukcji zdjęć do miesięcznika „Polska”, dzięki czemu nawiązał relacje z fotografami pracującymi dla czasopisma. W 1965 roku objął stanowisko fotoreportera w „Polsce” – edycji Wschód („Polsza”); z redakcją był związany do 1976 roku. Fotografował m.in. liczne wydarzenia kulturalne (np. Piwnicę pod Baranami, Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu, Klub Hybrydy), przemysł oraz tematy związane z nauką i edukacją.
Jednym z bardziej znanych reportaży Weinberga z tego okresu był Przyjedź, mamo, na przysięgę (1969), za który dostał nagrodę na XIII Ogólnopolskim konkursie fotografii prasowej w 1971 roku.
W 1973 roku został członkiem Związku Polskich Artystów Fotografików.

Po odejściu z miesięcznika „Polsza” zaczął specjalizować się w fotografii reklamowej.
W duecie z Markiem Czudowskim fotografował m.in. przedstawicieli showbiznesu, a także tworzył przesycone erotyką portrety kobiet. Fotografie spółki Czudowski & Weinberg trafiały na okładki płyt takich zespołów, jak Bajm, Dwa Plus Jeden, Papa Dance, oraz wokalistek: Zdzisławy Sośnickiej, Haliny Frąckowiak, Eleni.

Od 22 czerwca będzie dostępna publikacja towarzysząca wystawie, pod tym samym tytułem.

Harry Weinberg, Karuzela
Kuratorki wystawy: Anna Hornik, Marta Przybyło
Redakcja: Julia Odnous-Pawlińska
Tłumaczenie: Aleksandra Szymczyk
Promocja: Maja Sztenke (Steinke Communications)
Montaż wystawy: Mateusz Wierzbicki (Willow Service)

Harry Weinberg, Karuzela
Otwarcie: 11 czerwca 2021, godz. 17.00–20.00
Wystawa czynna w dniach 12 czerwca–25 lipca 2021
Godziny otwarcia galerii: 
wt.: 11.00–17.00;  śr., czw., sob., niedz.: 11.00–19.00
Fundacja Archeologia Fotografii / Społeczne Centrum Fotografii
ul. Chłodna 20, 00-891 Warszawa 

Organizatorzy:

Projekt współfinansuje Miasto Stołeczne. Warszawa. 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.