Dłubak na Photoespaña

Z przyjemnością informujemy, że 3 czerwca o godzinie 20.00 w Circulo de Bellas Artes w Madrycie odbyło się otwarcie dużej wystawy monograficznej Zbigniewa Dłubaka, Struktury ciała. Wystawa będzie czynna do 28 lipca 2013. 
Motywem przewodnim tegorocznego międzynarodowego festiwalu fotografii Photoespaña jest ciało i jego fotograficzne reprezentacje. Fundacja Archeologia Fotografii na zaproszenie kuratora festiwalu, Gerardo Mosquery, przygotowała indywidualną wystawę Zbigniewa Dłubaka pokazującą serie aktów z lat 70. oraz nieco wcześniejsze Ikonosfery.  Galeria zdjęć: wystawa>>>  fotografie Zbigniewa Dłubaka >>>

Zbigniew Dłubak, jeden z najważniejszych polskich fotografów powojennej awangardy, nad tematem aktu zaczął pracować około 1958 roku. Akt kobiecy pozostał głównym motywem w jego twórczości fotograficznej do końca jego aktywności artystycznej. Nie był on jednak nigdy uważany za specjalistę od aktu. Paradoks ten można tłumaczyć tym, że akty Dłubaka były zawsze poddane logice modernizmu – służyły wypowiedziom na temat języka fotografii, struktury powstawania i odczytywania znaczeń czy mechanizmów działania odbioru wzrokowego. Zagadnienia te wysuwane na pierwszy plan, przesłaniały fakt, że owe teoretyczne rozważania prowadzone są na fotografiach nagiego kobiecego ciała. Kiedy Zbigniew Dłubak realizował pierwsze projekty artystyczne  oparte na seriach aktów kobiecych, rewolucja w myśleniu i mówieniu o ciele właśnie się dokonywała. Nie miała ona jednak szerokiego oddźwięku w Polsce ani szczególnego wpływu na twórczość tego autora. Rzeczywisty kontekst dla Ikonosfer i Gestykulacji  to szeroko rozumiany modernizm, z jego zainteresowaniem specyfiką medium, strukturalizmem i autonomią sztuki. Od samego początku fotograficzna praca Dłubaka nad ciałem kobiety jest bardzo analityczna, kadry są oszczędne, zgeometryzowane, budowane na fragmencie. Przez zabiegi abstrahujące oraz wprowadzenie symetrii i powtórzenia ich erotyzm zostaje wyparty, podobnie jak ukryty zostaje wymiar władzy w relacji artysta-modelka. Na pierwszy plan wysunięty jest mechanizm działania fotograficznej reprezentacji oraz znak odarty ze znaczenia, znak pusty. Wystawa wydobywa te właśnie wątki z obszernego dorobku artysty. Wybór prac z lat 1970-1978, p.t. Gestykulacje, które były wykonane w bardzo wielu wariantach z wieloma modelkami oraz szkice i dokumentacja  trzech instalacji fotograficznych p.t. Ikonosfery, które powstawały w latach 1967-1971, pokazuje wyjątkowo konsekwentną i rygorystyczną pracę z kobiecym ciałem. 

Kuratorka: Karolina Ziebinska-Lewandowska
Aranżacja: Jan Strumillo
Wystawie towarzyszy obszerny katalog
pod redakcją Karoliny Ziebińskiej-Lewandowskiej z esejem Chantal Pontbriand
Projekt graficzny: Jakub Certowicz
Wersje językowe: angielska – polska – hiszpańska
Objętość: 224 strony

Organizatorzy wydarzenia: Fundacja Archeologia Fotografii, Instytut Polski w Madrycie, Photoespaña 2013

     

Finansowanie projektu: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Miasto Stołeczne Warszawa