Jeszcze tylko do poniedziałku 24 września można oglądac wystawę Gestykulacje.
Dwa różne spojrzenia na ciało, dwie skrajne perspektywy, biegunowe doświadczenia ciała i zupełnie inne konteksty – to konfrontacja fotografii Szymona Rogińskiego i Zbigniewa Dłubaka. Wystawa czynna do 24 września.
Cykl Wir In Dresden Rogińskiego i prace Dłubaka dzieli prawie wszystko oprócz fascynacji nagim ciałem i jego fotograficzną reprezentacją.
Szymon Rogiński, zanim poświęcił się fotografii był studentem w School on Wheels Teatru Derevo, w którym praca z ciałem jest podstawą treningu aktorskiego, przedstawień i performansów. Intymność ciała drugiej osoby, wzajemne relacje cielesne zostały tam oswojone, zneutralizowane i oderotyzowane przez intensywny kontakt, przez fizyczne ćwiczenie ciała w bliskości z innymi aktorami. Oswojona nagość stała się dla grupy aktorów stanem naturalnym, ciało mężczyzny i kobiety zostały sprowadzone na ten sam poziom, poza maskulinistyczną kulturę. Wyrazem tego jest seria Wir In Dresden – fotografie przyjaciół Rogińskiego, którzy bawią się we wzburzonych falach Morza Północnego. Wolność ciała i wolność, którą niesie ze sobą żywioł; swoboda i ekspresja a jednocześnie miękkość fotografii, lekki oniryzm.
Tej ekspresji przeciwstawiony jest rygoryzm serii Zbigniewa Dłubaka, który w latach 70. XX wieku fotografował w studiu modelki według ścisłych założeń, niemal z chłodem naukowca. Anonimowe korpusy nagich kobiet, fotografowane na czarnym tle, powtarzają serie gestów według kilku rygorystycznych, matematycznych schematów. Tylko, czy ludzkie ciało, czy ciało kobiety może być matematyczne? Zestawienia modelek pokazują różnice, ciała wymykają się chłodnym kalkulacjom. Ciało to nie przedmiot i nie da się go uprzedmiotowić. Korpusy należą do konkretnych osób, mają znamiona, latem – ślady po stroju kąpielowym, jedne są grubsze inne chudsze, mówią nam równie dużo co twarz. Projekt, do którego powstały tysiące negatywów, nie jest o gestach, jest o ciele kobiety ujętym w schemat – tu, w schemat sztuki, ale przecież także w schemat kultury, w zestaw kodów. W momencie powstawania serie Gestykulacje. Kolekcja oraz pokazywane na wystawie Czynność – Gest miały być odczytywane jako wypowiedź o znaku, dziś można ją także odczytać jako opowieść o ciele kobiety.
Na wystawie zobaczymy fotografie Szymona Rogińskiego oraz cyfrowo zaanimowaną przez artystę serię autorstwa Zbigniewa Dłubaka Czynność – Gest, połączone roboczymi fotografiami do medytacyjnej pracy Ocean tego ostatniego. To wynik spojrzenia Rogińskiego na archiwum Dłubaka, które prezentujemy w ramach projektu Żywe Archiwa.
kuratorka: Karolina Lewandowska
Biogram Szymona Rogińskiego >>>
Biogram Zbigniewa Dłubaka >>>
Projekt Żywe Archiwa jest współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.